Kom ud og oplev virkeligheden – vi mangler netforbindelse
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:42
Af Sven Aage Christensen,Hanehøjvej 13, Ajstrup, 9560 Hadsund, hanestrup@gmail.com
INTERNETFORBINDELSE: Bredbånd til hele Danmark. Ja - hvornår?, kan man spørge Folketinget og selvfølgelig den Venstre-regering, der har siddet på magten det meste af de seneste 20 år.
Hvorfor har Venstre i de mange år ved magten forhalet processen med udrulning af en ordentlig internetforbindelse?
Ved hjælp af den såkaldte puljeordning er det muligt at komme med. Der er dog kun en chance for gevinst, hvis man er heldig at bo i et område, der blive udtrukket og dermed få del i ordningen. Jeg husker tydeligt, hvor stolt Lars Christian Lilleholt (V) var, da han kunne meddele, at nu havde kommuner nord for København via puljen fået god internetforbindelse - det er jo også langt ude på landet.
Hvorfor blev der ikke fra starten besluttet, at hele landet skulle have adgang til en fornuftig internetforbindelse, også til dem, der bor i landområderne?
Det er mange år siden, at henvendelse til offentlige myndigheder m.m.m. blev sat i værk digitalt.
I den forbindelse skal også nævnes, at konsekvensen heraf medførte et nærmest ikke-eksisterende postvæsen, på grund af, at brevmængden faldt med flere milliarder.
Når det kan besluttes, at postvæsenet på det nærmeste er blevet nedlagt, kan det vel også beslutte, at hele landet skal have mulighed for et acceptabelt internet. Måske Marie Bjerre, folketingsmedlem for Venstre kan komme med en fornuftig forklaring. (jvf. indlæg 26.9.). Du skriver i dit indlæg, at siden puljens indførelse har mere end 7000 husstande fået hul igennem til internettet med hjælp fra puljen. Samtidig oplyser du, at over 100.000 boliger og virksomheder i Danmark stadig har dårlig bredbåndsdækning. 7000 husstande på fem år. Hvilket år tror du de sidste 100.000 husstande alle er med? Hvis din foretrukne løsning er, at man skal søge puljen. Har du selv regnet på, hvor mange årtier der vil gå, før hele Danmark er dækket?
Jeg vil opfordre dig sammen de folkevalgte politikere til at komme ud og opleve virkeligheden i de knapt så befolkningsrige områder i Danmark. Få nu sat gang i det, der desværre stadig mangler i landområderne, således at de digitale sorte huller kan blive lukket. Du må kunne få etableret politisk enighed på dette område.
Når digitaliseringen i landområderne forhåbentlig snart går i gang, så luk ligeledes de mange sorte huller der stadig findes på mobildækningen.
Desværre har jeg bosat mig et sted, hvor internet og mobildækning er elendig og til tider ikke-eksisterende.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.