Kritik fra borgere bliver vi alle klogere af – også i sag om plejehjem
Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:03
Af Peter H.S. Kristensen, byrådsmedlem (S), i Brønderslev, Bogfinkevej 49, 9700 BrønderslevPpkr@sl.dk
BRØNDERSLEV: Der har gennem den seneste tid (11.7., 16.7. og 17.7.) været et par sager i Nordjyske omhandlende Brønderslev Kommune. Dels om plejefamilier og dels om ældreplejen på Margrethelund.
Som lokalpolitiker er det altid træls, når der kommer sager frem på denne måde, men jeg tror alene, at de kommer så vidt, fordi borgerne ikke føler, at der lyttes til dem, samt at de ikke oplever at blive taget alvorligt.
At man som politisk valgt svarer, at man ikke kan udtale sig om sagen og henviser til tavshedspligt, er simpelthen ikke i orden, når man er valgt til at varetage borgernes interesse, og sikre det serviceniveau der er fastlagt i kommunen.
Selvfølgelig kan man som politiker ikke gå ind og drøfte den konkrete sag, men der må være en rimelig forventning om, at man forholder sig til det borgerne klager over.
Jeg tror på, at når borgere klager, så udtrykker de den oplevelse de har, og det behøver man ikke sætte tvivl ved.
Som kommune bør man tage klager alvorligt og bruge det som inspiration til at se på egen praksis.
Når borgere klager til politikere, så er det ikke i orden, at politikere alene sender pligten til at give et svar videre til ansatte, som står med det daglige ansvar.
Det kan ansatte, hvis der skal uddybes forhold som ikke er et politisk anliggende, men det politiske ansvar er fortsat placeret hos politikerne.
I sagerne omkring Margrethelund står man med to familier, som oplever at have fået en dårlig behandling. Men man står også med et personale på Margrethelund, som sikkert ikke fortæller stolt om, hvor de arbejder lige nu.
Det fortjener ingen af parterne og heller ikke kommunens renommé.
Som borger og som ansat har man krav på, at der er åbenhed og tydelighed omkring det serviceniveau, der er i de kommunale tilbud.
Den tilgang burde borgmester Mikael Klitgaard, som klagerne er sendt til, have brugt ved at erkende, at er der sket fejl, så vedkender vi os dem og retter op på praksis. For den oplevelse, som de to familier har haft, skal og må ikke være et serviceniveau i Brønderslev Kommune, og det er heller ikke det mål medarbejderne arbejder ud fra.
I den omtalte sag vedrørende en plejefamilie så er det rigtigt, at det vil være vanskeligt at kommentere på den konkrete sag. Borgmesteren kunne dog uden vanskeligheder have forklaret, at det politiske udvalg allerede i februar besluttede at igangsætte et serviceeftersyn af Familieafdelingens arbejdsgrundlag blandt andet på grundlag af sager, hvor borgere har klaget over praksis. Et serviceeftersyn, hvor man ser på de politiske vedtagne rammer for arbejdet, og om der er konsensus imellem den praksis, der er i Familieafdelingen og det politiske grundlag. Ved at lave et serviceeftersyn på denne måde, lytter man til de borgere som klager, men giver også de ansatte en fair behandling, for vi har alle samme mål. En god og gennemskuelig praksis.
Jeg er træt af dårlige sager og dårlig omtale, der omhandler Brønderslev Kommune. Dels fordi jeg synes de håndteres politisk dårligt, dels fordi det er træls for de ansatte at ens arbejdsplads omtales negativt i pressen, men særligt er jeg træt af det på borgernes vegne, hvis de oplever, at der ikke lyttes og de ikke tages alvorligt, når de ikke er enig med kommunen i den service der ydes eller de beslutninger der tages.
Det kan gøres bedre! Kritik er det stof, vi alle kan blive klogere af.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.