Klumme

Klumme: Vi skal have langt mere handling og mindre snak

Jeg vil gerne gøre noget for verden, for mit land og ikke mindst min by, og det tror jeg heldigvis, at vi er mange, som gerne vil, lyder det fra klummeskribent Jan Kvistborg

Jan Kvistborg er chef for Bæredygtighed & Værtskab Aalborg Kongres & Kultur Center. Foto: Martin Damgård

Jan Kvistborg er chef for Bæredygtighed & Værtskab Aalborg Kongres & Kultur Center. Foto: Martin Damgård

Jan Kvistborg er chef for Bæredygtighed & Værtskab Aalborg Kongres & Kultur Center.

Solen skinner på blanke flader, egerne gnistrer og fjedrene knager.

Jeg suser afsted på min cykel. Himlen er blå som valmuer i Tibet, og vinden leger med træernes bøgegrønne blade. Nu holder jeg for rødt, og lige her midt på vejen står verden pludselig stille.

En ung mand samler noget skrald op fra fortovet, bevæger sig mindst syv meter og placerer affaldet nænsomt i en skraldespand, inden han tager mundbind på for at gå over til bussen. Det er god stil og sund fornuft. Hvad der driver ham og er hans motivation, det ved jeg ikke, men i min verden handler det om noget så flot som samfundsansvar. Det gør mig oprigtigt glad og med den attitude får det ham til at shine i mine øjne.

John F. Kennedy ringer for mine ører ”Spørg ikke hvad dit land kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for dit land”. Jeg vil gerne gøre noget for verden, for mit land og ikke mindst min by, og det tror jeg heldigvis, at vi er mange, som gerne vil.

”Folk der vil forbedre hele verden, kan med held starte i dens centrum og begynde med sig selv” som Piet Hein har formuleret, og det er ikke et dumt sted at starte. Noget så simpelt, som at samle skrald op, i det mindste efter sig selv, gør en stor forskel for os alle. Det vil jeg bestemt mene, er at tage et individuelt samfundsansvar.

Tænk sig, når virksomheders brands også er skabt ud fra et seriøst samfundsansvar. Ikke af de sædvanlige lunkne forsøg på at arbejde med at integrere sociale og miljømæssige hensyn i forretningsaktiviteterne. Nu skal kaffen ikke mere være lunken, men varm. Vi skal have langt mere handling og mindre snak. Der er ikke noget værre end at drikke lunken kaffe, særligt når man tager den op til munden og forventer en dejlige varm en af slagsen, og så er den lunken og ude af stand til at gøre en god forskel. Vi har brug for varmen nu, vi har brug for at stå sammen, i netværk og eksekvere i forpligtende partnerskaber, hvor vi løfter i samlet flok. Slut med lunkne intentioner om samfundsansvar.

Vi har brug for virksomheder, som spænder sejl ud imellem sig og i fællesskab bevæger sig mod løsningen af udfordringer. Det er som om, der er en vind, der fører os i retning af, at udgangspunktet ikke længere er: ”Hvad er bedst for mig?” - men snarere: ”Hvad er bedst for mit samfund?”

Historien kan på den måde blive god, for så er vi i gang med at skrive den, som vi vil have den, og så ser vi ikke på begyndelsen på enden, men snarere på enden af begyndelsen. Begyndelsen af en verden, hvor vi står sammen om at skabe balance i naturen og miljøet omkring os. Interesserer os for at sætte et positivt aftryk på mennesker, lokalsamfund, miljø, klima og samfundsmæssige udfordringer.

Jeg ved godt, at man i en klumme ikke rigtigt kan skrive, at det nye sort er en klar og tydelig integration af samfundsansvar, bæredygtighed og de 17 verdensmål i både vores personlige livsstrategier og virksomheders forretningsmodeller, der kobler strategi, kerneforretning og Corporate Social Responsibility sammen. Men lur mig, det er hot hot hot. Og det er, hvad jeg med mere simple ord kalder at bruge sin sunde fornuft.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.