DEBAT Politik

Lad de små børn komme til mig… for at blive skamferet?

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Erik Høgh-Sørensen, regionsrådsmedlem (DF), medlem af DF’s hovedbestyrelse, Paradisvej 3, Tolne, 9870 Sindal erikhsdf@gmail.com

OMSKÆRING:”Lad de små børn komme til mig… og blive skamferet”, siger henholdsvis statsminister Mette Frederiksen (S) og Jakob Ellemann-Jensen (V) reelt, når de nægter at forbyde omskæring af raske drengebørn. Holdningen er forkert af mange grunde, men det værste er nok bruddet på danskernes grundlovssikrede borgerrettigheder.

Almindelige danskere bliver nemlig straffet (heldigvis), hvis de skærer i deres børn, men dertil kommer, at Frederiksen og Ellemann faktisk vil behandle hunde bedre end børn, idet kupering af hundehaler har været forbudt i årtier.

Forslaget om et omskæringsforbud har skabt intern uenighed i flere politiske partier, herunder mit eget DF, og jeg må undtagelsesvis rose Nordjyllands regionsformand Ulla Astman (S). Modigt går hun stik imod sin egen statsminister og Socialdemokratiets sundhedsordfører, Flemming Møller Mortensen.

Som Astman så rigtigt siger: ”Jeg respekterer individets ret til selv at bestemme.”

Enig.

Principperne om individets ret gælder selvfølgelig også værgeløse spædbørn, og jeg vil tillade mig at henvise til oplysningstidens filosoffer såsom Voltaire (1694-1778). Oplysningstidens filosoffer banede vejen for demokrati netop ved at respektere individets ret.

For et forbud taler også den kendsgerning, at omskæring byder på risiko for dødbringende kirurgiske fejl.

I det såkaldt ”liberale” parti Venstre er der ingen tegn på indre debat. Partiet minder om et stort, sort hul i Danmarks politiske univers, og partileder Ellemann håber åbenbart at kunne indtage Statsministeriet ved at trygle Socialdemokratiet og de radikale om nøglerne.

Midt i blodsudgydelserne rummer Ellemanns og Frederiksens fælles melding dog et enkelt godt perspektiv: Når de to partiledere blæser på FN’s konventioner om tortur og børnerettigheder, så må der i Folketinget også være flertal for at forkaste FN’s konventioner om flygtninge og statsløse.

Dermed kan vi omgående begynde at smide de allerskadeligste migranter ud.

Hvorimod de migranter, der opfylder det grundtvigianske krav om hjertelig danskhed, må være så ”Luther” velkomne.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.