Lad os sætte menneskeliv øverst på dagsordenen

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:46

Af Orla Hav,folketingsmedlem (S), erhvervsordfører, Rønne Allé 5, 9400 Nørresundby, havorla@mac.com

MINK: De allerfleste i Danmark, ja, måske i hele verden vil bakke op om synspunktet, at vi er lede og kede af coronaen og dens hærgen i samfundene. Imidlertid hjælper det ikke at være led og ked af det, som mennesker er vi udstyret med muligheder for at handle og reagere for at modvirke konsekvenserne af en epidemi. Vi har oven i købet videnskaber, der kan hjælpe os med at reagere bedst muligt.

I Danmark har regeringen fra første dag engageret sig i at beskytte liv og i at sikre et intakt sundhedsvæsen, der skal håndtere mange menneskers skæbne.

På grundlag af den viden myndigheder og forskere har kunnet stille til rådighed er der blevet reageret for at sikre liv. Strategien har bevirket, at der i Danmark på intet tidspunkt har været over 1500 smittede pr. dag og antallet af dødsfald hvor coronaen er angivet som kilde er siden januar 778.

Holdt op over for vore nabolande kan vi sammenligne med antal dødsfald pr. 100 000: Danmark 13,1, Tyskland 15,1 og Sverige 60,3, og her er antallet af døde oppe på 7240. Disse tal godtgør, at Danmarks strategi har været fornuftig, når det gælder om at skåne flest muligt.

Epidemier er vanskelige at holde styr på. Det afhænger af hygiejne, omgangsformer, sociale kontakter og sygdommens natur.

Her har strategien været at søge størst mulig opbakning fra befolkningen med mindst mulig forbud; men samarbejdet og samspillet mellem os som borgere er afgørende. Heldigvis har vi som befolkning taget budskaberne til os, samarbejdet og efterlevet anbefalingerne.

Indrømmet, jeg er ikke stolt af forløbet af minksagen, her er der begået fejl, og er hvervet er sat i en forfærdelig situation; men til forklaringen hører, at covid-19 muterede (skiftede fremtrædelsesform) til en ny epidemi mellem mennesker og mink. Risikoen var og er et angreb af en ny epidemi og risikoen for at spolere udviklingen af den vaccine vi så meget efterspørger. Oven i dette en risiko for, at Danmarks ry som eksportør af højt forædlede fødevarer blev sat over styr.

På denne dybt alvorlige baggrund forstår jeg ikke min egen avis, NORDJYSKE’s, behandling af disse dybt vigtige elementer i sygdomshåndteringer bliver til en lind strøm af mistænkeliggørelse af myndigheder og regering. Naturligvis skal pressen beskæftige sig med vigtige samfundsforhold; men er der ikke et medansvar over for at forfølge en strategi om at skåne menneskeliv, hvilket kræver konstruktivt samspil i og med befolkningen.

At oppositionen reducerer disse dybt alvorlige forhold til ”kalkunjagt” på regeringen er vel desværre forudsigeligt; men trist. Personligt har jeg det godt med, at være parlamentarisk bagland for en regering, der sætter sparede menneskeliv øverst på sin dagsorden.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden