DEBAT Sundhedsvæsen

Lad os være besindige over for coronavirus

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Lars Lyngholm Bisgaard, Skarrevej 13, 7900 Nykøbing Mors, lyngbis@gmail.com

De frygtløse, de frygtsomme og de besindige.

Covid 19-virussen, også kaldet coronavirus, er over os her i Danmark. Og reaktionerne her til lands er åbenlyst meget forskellige på den nye virus.

Der er dem, der tilhører den gruppe, som jeg har valgt at kalde de frygtløse. Det er de mennesker, som totalt fornægter, at den kinesiske virus overhovedet kan blive et problem i Danmark, hvor man i deres opfattelse har styr på alt, hvad folkesundhed og nye sygdomme angår. De lever deres liv som hidtil uden den større skæven til de forholdsregler, som Sundhedsstyrelsen ellers lægger et stort arbejde i at foreskrive.

Og så er der den gruppe, jeg har valgt at kalde de frygtsomme. Det er de borgere, som er tæt på at gå i panik over den nye form for influenza. Og som måske tænker, at dette er den nye”sorte død”. Og som måske ikke længere tør begive sig ud i samfundet på grund af frygt for smitten. Det er måske ikke helt nødvendigt endnu fuldstændigt at isolere sig. Og en form for befolkningspanik er vel ikke noget vi har brug i denne nye situation.

Den sidste gruppe af danskere er dem, jeg kalder de besindige. Det er den forhåbentlig største del af befolkningen, der forstår at lytte til Sundhedsstyrelsens råd og vejledninger til, hvorledes man bør forholde sig til denne nye smittefare i forsøget på at undgå yderligere smittespredning. Og så ellers bruge almindelig sund fornuft i sin daglige omgang med andre mennesker i respekt for at der er folk som absolut ikke tåler at blive smittede.

Jeg selv tilhører gruppen af de besindige. I hvert fald indtil Søren Brostrøm, direktør i Sundhedsstyrelsen, fortæller mig, jeg skal tage en anden holdning.

Men besindig har jeg nu altid været, og det ville jeg da være ked af at lave om på nu. Så lad os da håbe, at alt løser sig uden alt for store ændringer.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.