Læger stiger voldsomt i løn - min sympati går til sygeplejersker

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:58

Af Erik Høgh-Sørensen, regionsrådsmedlem (DF), medlem af forretningsudvalget, medlem af DF’s hovedbestyrelse, Paradisvej 3, Tolne, 9870 Sindalerikhsdf@gmail.com

LØNSTIGNINGER: Mens sygeplejersker lige nu strejker for moderate lønstigninger, har Praktiserende Lægers Organisation fået en klækkelig lønstigning uden videre debat.

Jeg fik 23. juni oplyst af Region Nordjyllands administration, at den dugfriske PLO-aftale koster regionen cirka 35 millioner kroner over fire år.

Beløbet er cirka dobbelt så højt, som der blev budgetteret med i regionens Forretningsudvalg, hvor jeg er medlem.

Hermed står vi igen i 2020-scenariet, da PLO i Nordjylland gennemtvang endegyldig lukning af fire lokale lægevagter i Skagen, Brønderslev, Farsø og Brovst, hvilket skete med underdanig støtte fra især de Konservative og Socialdemokratiet i Regionsrådet.

Vi i DF blev nedstemt.

Mindstelønnen til en PLO-lægevagt blev ved den lejlighed fordoblet til mindst 10.000 kr. for otte timers arbejde; undertiden dog op til 25.000 kr.

Den seneste PLO-lønstigning får mig derfor til at anbefale, at nogle læger (ikke alle!) med fordel kan nærlæse lægeløftet frem for kontoudtoget.

I den optik er sygeplejerskernes krav fuldt rimelige, og også andre faggrupper i sygehusenes corona-frontlinje burde få mere i løn.

Det bredere perspektiv er, at vores sundhedssystem er et fællesskab, hvor forskellige faggrupper, også de dygtige læger, arbejder tæt sammen. Alle yder et bidrag.

Derfor skal vi som politikere undgå løn-skævvridning, og derfor går min sympati til de strejkende sygeplejersker.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden