3. Limfjordsforbindelse

Debat: 3. Limfjordsforbindelse skal fremrykkes

Hvis ikke det første spadestik til 3. Limfjordsforbindelse sker væsentligt tidligere end 2035, så kommer Venstre ikke til at lægge stemmer til regeringens infrastrukturplan. Så klar er meldingen fra Karsten Lauritzen (V)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.
- Derfor er meldingen herfra også klar: Venstre kommer ikke til at lægge stemmer til regeringens infrastrukturplan, hvis ikke det første spadestik til 3. Limfjordsforbindelse sker væsentlig tidligere end 2035, skriver Karsten Lauritzen (V) Arkivfoto

- Derfor er meldingen herfra også klar: Venstre kommer ikke til at lægge stemmer til regeringens infrastrukturplan, hvis ikke det første spadestik til 3. Limfjordsforbindelse sker væsentlig tidligere end 2035, skriver Karsten Lauritzen (V) Arkivfoto

Af Karsten Lauritzen, folketingsmedlem (V), formand for Venstres folketingsgruppe, fhv. minister. karsten.lauritzen@ft.dk

Vi lærer fra barnsben, at gode ting tager tid. Med det udgangspunkt har jeg næsten ikke fantasi til at forestille mig, hvordan 3. Limfjordsforbindelse skal ende med at tage sig ud, når den ifølge regeringen nye infrastrukturplan først skal igangsættes om mere end et årti. Ja, planen rummer mulighed for at forbindelsen kan skubbes helt til 2035. Det er vel at mærke byggestartstidspunkt, så tager det fem-syv år at bygge forbindelsen, der vel så kan klar stå klar i 2040. Altså, noget der ligner 20 år fra nu.

Det er langt fra første gang, der fra politisk hold er tale om en tredje Limfjordsforbindelse, og det skriger til himmelen, at der endnu ikke er taget et eneste spadestik i retning af rent faktisk at få 3. Limfjordsforbindelse etableret.

Derfor er meldingen herfra også klar: Venstre kommer ikke til at lægge stemmer til regeringens infrastrukturplan, hvis ikke det første spadestik til 3. Limfjordsforbindelse sker væsentlig tidligere end 2035.

Der har været så rigeligt med snak om den forbindelse, at hvis bare nordjyderne havde fået en femmer for hver gang, den var lige på trapperne, behøvede ingen af os længere arbejde.

Da regeringen fra snart to år siden overtog regeringsmagten og de dertilhørende kontorer, var det med en fuldt finansieret og færdigforhandlet aftale i skrivebordsskuffen. Aftalen bød blandt andet på en tredje vestlige Limfjordsforbindelse, der skulle opføres allerede i 2024.

Aftalen kastede regeringen dog i papirkurven, og har siden brygget på deres egen.

Den fremlagde de så (8.4.), og nu ønsker man at vente hele 15 år med at igangsætte byggeriet.

Med den megen snak om sammenhængskræften i vores land forekommer det mig noget mærkværdigt, at regeringen ikke ønsker at prioritere et projekt, der binder Danmark bedre sammen. En forbindelse, der vil gavne privatpersoner såvel som virksomheder, der dagligt spilder tid og penge på kø-kørsel og træg trafik.

Nu er der blevet talt rigeligt, det er på tide at komme i gang, i Venstre er vi klar og konstruktiv.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden