DEBAT

Limfjordsforbindelse - overbudspolitik af værste skuffe

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Mogens Jensen,Egholm Færgevej 15, 9000 Aalborg

3. LimfjordsforbindeIse ved Aalborg er overbudspolitik af værste skulle.

I Danmark ser politikere al udvikling betinget af motorveje selv i en tid, hvor vi alle må yde en ekstra indsats for at reducere virkningerne af den globale opvarmning.

I Danmark har vi over 1000 km motorvej. I Norge har de omkring 500 km motorvej, et land, der er ca. otte gange så stort som Danmark.

I danske politikeres optik må Norge jo være et uland med et udkantsområd, som må være fem gange så stort som hele Danmark. Er det så tilfældet?

Nej Norge er et stort land med en veluddannet befolkning, en befolkning som til tider lever under meget anstrengte forhold på grund af naturen.

Ved selvsyn kan man forvisse sig om, at selv meget små byer, ja næsten bosteder har en befolkning som er i beskæftigelse. Meget små byer, 1200 indbyggere, rummer industri, konsulentvirksomheder, it-virksomheder og så videre, og det virker ikke, som om nordmændene lider af samme tvangstanke, at alt skal centraliseres og være i de større byer.

Det er altså ikke motorveje som har gjort dette muligt. Alligevel står danske politikere gang på gang og ligner en kendt gentagende spilreklame, der siger det virker, de siger der er gevinst men alle ved at de kun praktiserer løgnens håndværk.

Arbejdspladser, virksomheder og udvikling kræver bl.a. iderigdom, stædighed, mod, finansiering, vilje og ikke mindst politisk velvilje.

Når danske politikere igen og igen påstår, at udviklingen skabes og sikres af motorveje, er det udtryk for gammeldags tænkning uden innovation og fremsynethed og med håb om, at befolkningen køber deres præmis, og håber så ellers bare på mirakler.

Da man etablerede Sydmotorvejen og Farøbroerne, var argumenterne nøjagtig de samme, som de er for at føre en motorvej over Egholm.

Men Lolland og Falster har ikke oplevet den fremgang, som var lovet, og nu er der gået 35 år, så hvorfor skulle det have den effekt i Nordjylland?

I Norge er der én betydende vej fra syd til nord, E6, som i vigtighed kan måles med vores E45, og man skal ikke langt op i Norge, før man indser, at gennemsnitshastigheden er markant lavere end i Danmark.

Mange steder sænkes hastigheden til 40, 50 og 60 km i timen, ligesom trafikken kan bremses i kortere eller længere tid af nogle får, som synes, de vil opholde sig på vejen.

Det er nærmest skræmmende, så forkælede vi er som bilister i Danmark og det er frygteligt, at vore politikere ikke formår at tænke mere kreative tanker end dyre og miljøødelæggende motorveje.

Hvis Vejdirektoratet skulle foretage udregning af spildtid på norske veje, ville det bringe Norge på fattiggården.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden