Greenpeace-aktivisters metoder kan skade klimakamp

Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:09

Af Asger Christensen, medlem (V) af Europa-Parlamentet for Venstre, Fynslundvej 59, 6064 Jordrup, asger.christensen@ep.europa.eu

GREENPEACE: Aktivister fra Greenpeace skal stoppe ulovlig besættelse af danskeres ejendom. Det gavner ingenting og vidner om, at de såkaldte klimaforkæmpere har misforstået, hvad der er bedst for klimaet: At vi producerer fødevarer, hvor det er bedst for klimaet og miljøet. I Danmark.

Sagen begyndte for en måned siden, da Greenpeace-aktivister besatte en svinegård på Vestsjælland. Det ramte familien Kjær Knudsen. En dygtig landmandsfamilie, der knokler hver dag for at producere nogle af verdens bedste samt mest klimavenlige fødevarer og levere vækst og velstand til det danske samfund.

Jeg kan ikke forestille mig noget mere grænseoverskridende, end at fremmede besætter ens hjem og virksomhed. Aktionen var dybt ulovlig og fuldstændig misforstået: For dansk landbrug producerer allerede i dag nogle af de grønneste fødevare i hele verden takket være moderne produktionsmetoder og skrappe miljø- og klimakrav

Derfor må man også tage sig til hovedet over aktivisternes ulovlige besættelse. For helt ærligt. Tror man på, at landbruget i fx Hviderusland eller Polen er mere klimavenligt end i Danmark? Nej vel. Hvis en svinegård i Danmark lukker ned som følge af Greenpeaces ulovligheder, så stopper verdens befolkning ikke med at spise svinekød. I stedet flytter produktionen hen, hvor klimaambitionerne er væsentlig lavere.

Derfor bør alle tage dyb afstand fra den slags bøllemetoder, som Greenpeace gør brug af, når de besætter private ejendomme. Og man må undre sig over deres enorme uvidenhed.

I Venstre bakker vi op om den grønne omstilling. Vi satte som regering en målsætning om, at Danmark skal være klimaneutral senest i 2050. En målsætning som dansk landbrug også har tilsluttet sig. På eget initiativ har Danish Crown, Arla samt Landbrug og Fødevarer sat sig for en klimaneutral, dansk fødevareproduktion i 2050. Og vi støtter målet om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Men det skal være ægte grønt. Vi skal ikke føre en politik, hvor vi skubber udledningen af klimagasser ud af Danmark og ind i andre lande ved at lukke dansk erhvervsliv og arbejdspladser. Det nytter jo ingenting.

Men aktivisternes aktion har da allerede fået en konsekvens. Den slags mafiametoder vil jeg ikke acceptere. Derfor er min kontordør i Bruxelles lukket for Greenpeace, indtil de er klar til konstruktiv dialog i stedet for ulovlige aktioner. I ringer bare, når I er voksne nok til at tale frem for at besætte.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden