Minksag har sat sammenhængskraft på alvorlig prøve
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:46
Af Peter Therkildsen (V), regionsrådsmedlem (V), kommunalvestyrelsesmedlem (V) i Morsø Kommune, Ilkjæret 5, Erslev, 7950 Erslev p.therkildsen@rn.dk
MINKSAG: Mens vi venter på de Radikale, er sammenhængskraften i det danske samfund på en alvorlig prøve. Uden at jeg skal forholde mig til minkavl, pelse eller erstatningspligt i forhold til at udrydde et erhverv, vil jeg gerne komme med følgende betragtning. Sagen er, at regeringen har brudt Grundloven, og i relation til dette, så er sagen omkring minkaflivningen, dens alvor til trods, ligegyldig.
Ejendomsretten er krænket, der har ikke været hjemmel til det, og det kunne også være sket i forhold til danskernes øvrige værdier, som ejendomsretten dækker over.
Nej, det er på ingen måder relevant her at aflede opmærksomheden omkring sagen med henvisninger til dyrevelfærd, folkesundhed eller klima. Sagen er ganske enkel: Det er grundlovsbrud, manglende respekt for folkestyre, af ministre som har skrevet under på at de ville holde grundloven, og her nytter undskyldningen ikke med, at man ikke havde kendskab til det.
Vi må antage at en regering aldrig kan frikøbe sig ved at henholde sig til at man ikke var klar over at grundloven blev brudt. Den går ikke, og på baggrund af, at lovbruddet fortsætter uhindret efter at regeringen blev bekendt med lovbruddet, så bare fortsætter med den ulovlige magtanvendelse, gør bestemt sagen mere klart. Nej, det er ikke relevant - hvad du mener om pels og minkavl og folkesundhed her hvor grundloven ikke er overholdt.
Uden sammenhæng - men alligevel, når man tænker på at de radikale i moralens hellige navn, for kort tid siden tvang en formand væk, under indtryk af at han havde klappet en kvinde, eller to på et mindre heldig sted, så må alt tillid til dette parti forsvinde, hvis de ikke forlanger en rigsret undersøgelse.
Til sammenligning og under populistisk tilgang, så havde man ikke kvaler med at stemme for en lignende undersøgelse af Inge Støjberg kamp og lovgivning i forhold til barnebrude, som alle vel kan se er ganske utilstedelig. Det var en fejl at alle ikke kunne kæmmes over en kam. En fejl som blev rettet i overensstemmelse med noget, som efter min mening ligger mellem menneskerettigheder og loven.
Det er der en undersøgelse der klarlægger, på bl.a. radikal foranledning, og her holdt statsministeren sig ikke tilbage, hvad der er op eller ned.
Så derfor, hvis sammenhængskraften i vores dejlige land skal holdes indtakt i denne svære tid. - Hvis tilliden til det politiske system skal genopbygges, - hvis de radikale vil have bare lidt troværdighed, her oven på de seneste måneders turbulens, og hvis sammenhængskraften skal fastholdes i Danmark. Ja så er det på høje tid de radikale erkender deres ansvar i denne sag. Alt andet er hykleri. Alle mulige forsøg på at tilsløre - sagens kerne på de sociale medier, må ikke fjerne fokus fra den magtskandale vi er vidne til. Der er så meget på spil.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.