Når overvågning giver mening – ja til ny app med Smittestop


Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:39

PETER ØHRSTRØM,professor ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet. Medlem af Etisk Råd 2000-2010.E-mailadresse: poe@hum.aau.dk.

DIGITAL OVERVÅGNING: Vil vi acceptere, at vore bevægelser i samfundet og vores personlige kontakter i dagens løb bliver digitalt registreret, så disse digitalt lagrede informationer om vores adfærd kan bruges til at opspore og bryde smittekæder i forbindelse med udbredelsen af covid-19?

Er vi klar til at dele den slags private informationer med andre i vores fælles kamp mod pandemien? Det er nogle af de væsentlige spørgsmål, som Det Etiske Råd rejste i et debatoplæg, ”Etiske hensyn ved digital kontaktopsporing”, udgivet 28.5. på rådets hjemmeside.

SPØRGSMÅLENE er især relevante i den nuværende fase af covid-19-forløbet, hvor smittetrykket er lavt, og hvor sygdommen primært viser sig i form af begrænsede lokale udbrud. I denne fase er strategien netop at opspore potentielt smittede, teste dem og få de smittede isoleret. Men hvordan finder man de personer, som for nylig har været udsat for smittefare? Tidligt i pandemien foreslog man flere steder i verden at gøre opsporingen af smitten effektiv ved at lade vore mobiltelefoner systematisk registrere vor færden og samkøre oplysningerne med registreringen af smittede personer.

MED DEN type af overvågning vil man kunne beregne risikoen for, at den enkelte person for nylig har været udsat for covid-19-smitte. Det ville gøre det muligt i bekæmpelsen af pandemien at koncentrere indsatsen om de mest udsatte. Hvis den type beregning skal være effektiv, er forudsætningen for det første, at alle (eller i hvert fald de fleste) går rundt med en smartphone, der har installeret den relevante app, så den hele tiden kan registrere personens møder med andre. For det andet kræver proceduren, at registrerede data stilles til rådighed på den sådan måde, at de der har været udsat for smittefare hurtigt kan opspores, testes og evt. isoleres.

OPFYLDELSEN af disse betingelser vil ikke være noget problem i et totalitært samfund, hvor borgerne uden videre kan pålægges at benytte teknologien og at stille de relevante data til rådighed. Flere steder i Kina er der indført obligatoriske systemer af denne art, som muliggør en meget omfattende overvågning og en detaljeret styring af den enkeltes adfærd og dermed også en effektiv opsporing af personer, som med stor sandsynlighed er smittede og som dermed udgør en risiko for andre.

SYSTEMER som de kinesiske ville næppe blive accepteret i Danmark. Vi vil af etiske grunde afvise, at myndighederne skal have ret til at overvåge vort privatliv i detaljer. Den slags ville minde os om en fangevogters kontrollerende overvågning og styring af de indsatte i et fængsel. Vi vil opleve det krænkende, at får vort liv begrænset på den måde. Vi insisterer på personlig frihed og privatlivets fred som afgørende forudsætninger for vor værdighed og integritet som personer.

Men heldigvis giver vor kultur også tankemæssigt rum for en omsorgsfuld overvågning, som ikke krænker eller forhindrer det gode liv.

SOM modstykke til fangevogterens kontrollerende og styrende overvågning af de indsatte kan man f.eks. tænke på den kærlige mors overvågning af det legende barn i sandkassen eller på den kristne tro på Guds omsorg for den enkelte. – Der findes altså ikke bare stærkt problematiske former for overvågning, men også meget attraktive og livsbekræftende former. Det gælder naturligvis om at fremme overvågning, som understøtter vores omsorg for hinanden uden at true vores frihed eller krænke privatlivets fred.

GLÆDELIGVIS har den seneste tids debat om digital overvågning i bekæmpelsen af covid-19 ført til, at myndighederne har valgt at gå efter en løsning baseret på frivillighed, respekt for privatlivets fred og tillid til den enkelte smittede borgers ønske om at advare andre.

18.6. lancerede Sundhedsministeriet en app, ”Smitte|stop”, som er let at installere og bruge. Automatisk lagrer telefonen oplysninger om andre telefoner, som den har været i nærheden af.

HVIS MAN bliver smittet med covid-19, kan man logge ind med NemID og anonymt advare andre, som man har været tæt på med sin telefon. Appen beror tydeligvis på en form for overvågning, som hverken truer den registreredes bevægelsesfrihed eller privathed, men som giver vedkommende mulighed for at drage omsorg for andre.

Her midt i juli har ca. 15 pct. af befolkningen installeret appen.

HVIS systemet for alvor skal bidrage til bekæmpelse af covid-19, skal mange flere benytte sig af muligheden.

Det bliver spændende, om tilstrækkeligt mange borgere vil installere appen, og om de smittede faktisk vil vælge at gøre andre brugere af appen opmærksomme på, at de har været udsat for en smitterisiko. Man kan kun håbe, at det faktisk vil lykkes.

Al teknologi kan fejle og misbruges, men ”Smitte|stop” synes at være designet ud fra ønsket om at styrke borgernes mulighed for at stå sammen om at bekæmpe smitten og om i tide at advare medmennesker, som måske er blevet ramt af smitten.

Desuden har systemets designere tilsyneladende lagt stor vægt på at forhindre misbrug og på at respektere den enkeltes privatliv.

Efter min mening fortjener systemet stor udbredelse til gavn for os allesammen.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden