Plejehjem: Skal folk bare dø af omsorgssvigt?
Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:05
Af Karen-Lis Jensen, Ledavej 9, 9210 Aalborg Sø, jensenkarenlis@gmail.com
PLEJEHJEM: Jeg vil gerne give en stor ros til NORDJYSKE for dækningen af den store svigt, der sker på nogle af plejehjemmene i Aalborg Kommune, desværre med døden til følge.
Jeg håber, at de, der holder NORDJYSKE, læste ansvarshavende chefredaktør Søren Christensen indlæg søndag 3.11. (”Hvis det er fremtiden, så siger jeg tak for kaffe”).
Fantastisk godt skrevet, der tror jeg, at NORDJYSKE har fundet en, der er meget dygtig.
Han har fuldstændig ret, det svigt, vi ser inden for ældreplejen i Aalborg Kommune, kan de ikke levere ordentlig service til vores ældre på plejehjemmene, samt i egen bolig.
Hvis det var i det private erhvervsliv, var der smuttet et par direktørhoveder.
Else Østergaard er den seneste, der er blevet groft omsorgssvigtet på Fremtiden Plejehjem, og hendes søn føler, at der er en “uhellig alliance” mellem politikere,forvaltningen og fagforeninger i Aalborg Kommune.
Det vil jeg give ham fuldstændig ret i, hvilket jeg har følt i alle de år, som jeg har kæmpet for bedre forhold på plejehjemmene.
Med hensyn til Per Clausen (EL), der sidder i Ældre- og Handicapudvalget, kommer det ikke bag på mig, at han var negativ over for det, som Else Østergaards søn skriver, da han har det bedst, hvis han udelukkende kan komme med nogle populære forslag, som han i forvejen ved, der ikke kan findes penge til og flertal for.
Han er og bliver levebrødspolitiker, da han overhovedet ikke har markeret sig i de to år, som han har siddet i Ældre-og Handicapudvalget.
Og hvor er du, borgmester Thomas Kastrup-Larsen? Leger du struds?
Hvordan kan du lade folk dø af groft omsorgssvigt i din kommune, uden at vi hører forslag fra dig til, hvordan du har tænkt dig at løse de mange problemer, der er på de plejehjemme; som du i sidste ende har ansvaret for.
Hvor er Seniorrådets formand, Annette Valentin? Jeg sidder selv i Seniorrådet. Der har jeg fået at vide, at man ikke vil diskutere plejehjem eller de tragedier, der er sket.
Et forslag til forbedringer på plejehjemmene generelt er: Fjern det administrative fra plejehjemmene og plejehjemslederne deltage i pleje, omsorg, aktiviteterne samt aften- og weekendvagterne.
Der skal være to årlige møder på alle plejehjem med personale, beboerne samt de pårørende.
Derudover skal der være mere personale i aften- og nattevagterne. Med det budget, der er i Aalborg Kommunes Ældre-og Handicapforvaltning på tre milliarder, er det fuldstændig latterligt, at byrådet kun har bevilget seks millioner kroner til flere aften- og nattevagter til 39 plejehjem.
Det burde I kunne gøre meget bedre. Især i lyset af alle de tragedier, som Aalborg Kommune efterhånden har på deres samvittighed.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.