Ramt af småbysmentalitet: svært som akademiker at få arbejde

Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:13

Af Jeppe Mariegaard Reng, Marshalls Allé 53, 9220 Aalborg Øst, jeppereng@hotmail.com

AKADEMIKERLEDIGHED: ”Småbysmentalitet” er årsagen til den høje akademikerledighed i Aalborg

Sammenlignet med øvrige universitetsbyer indtager Aalborg en førsteplads, når det kommer til akademikerledighed.

Denne kedelige udvikling er sket på trods af, at Aalborg ligger øverst blandt erhvervsvenlige storbyer i Danmark og gentagne gange er blevet internationalt anerkendt inden for kategorien ”små-byer”. Jeg vil dog hævde, at ”små-bys”-prædikatet ikke kun gør sig gældende inden for kultur, livsstil og design i Aalborg, men også inden for jobmarkedet for akademikere – til stor skade for hele byen.

For cirka halvanden måned siden vendte min kæreste og jeg retur til Nordjylland. På trods af en dejlig ejerlejlighed på Frederiksberg og to gode akademikerjob, så havde vi begge et ønske om at komme tættere på vores familie – tilskyndet af at vores datter kom til verden i december 2018.

Vi ønskede dog stadig, at bylivet var inden for rækkevidde, og her virkede Aalborg som det naturlige valg.

For mit eget vedkommende havde jeg seks års erhvervserfaring fra både privat og offentlig sammenhæng med i bagagen og gik derfor forventningsfuld – og nok også fortrøstningsfuld – i gang med jobsøgningsprocessen. Den har dog vist sig at være sværere end første antaget.

Selvom der ikke gik lang tid, før jeg blev inviteret til den første jobsamtale, så fik jeg ikke jobbet med henvisning til, at jeg var for ”overkvalificeret” til stillingen.

Virksomhedens ræsonnement var, at opgavetyperne ville kede mig, og at jeg derfor på længere sigt ville søge nye veje.

I sin essens en meget fair begrundelse, men med status som stadig jobsøgende og med den nuværende udvikling i Aalborg in mente må man spørge sig selv, om ”småbys”-prædikatet også har sneget sig ind på jobmarkedet for akademikere i form af manglende armbevægelser og mindre risikovillighed.

Risikoen for, at jeg ville finde en anden stilling er bestemt til stede (det gælder for de fleste stillinger), ligesom der er en risiko forbundet med at ansætte en dimittend.

Oftest kan det dog betale sig. Det er flere gange påvist, at ansættelsen af en akademiker gavner salget, styrker produktudviklingen, øger trivslen, skaber nye markeder etc. Alternativet er, at de ledige akademikere søger mod de storbyer, hvor både ambitioner og risikovillighed åbenbart i højere grad er til stede.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden