DEBAT Politik

Regeringens sommerpakke vil række til én ispind

Regeringens sommerpakke redder ingenting, skriver byrådsmedlem Maja Torp (V). Hun opfordrer til at fokusere på erhvervslivet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.
Arkivfoto: Torben Hansen

Arkivfoto: Torben Hansen

Af Maja Torp,byrådsmedlem (V) i Aalborg, folketingskandidat, Akvavitvej 27, 10., 1., 9000 Aalborg torpmaja0504@gmail.com

Mens S-regeringen vil give en mikroskopisk sommerpakke til danskerne, fastholder den ulogiske og urimelige karantænekrav, som holder udenlandske turister langt væk fra både Aalborg og hele kyst-Nordjylland.

Den sommerpakke, regeringen forsøger at sælge som en kæmpe pakke, rækker til, at danskerne kan købe en ispind. Altså, én ispind!

Det er vist lidt meget sagt, at det redder sommeren for dansk erhvervsliv, ikke?

Det redder ingenting, selv om hele fire ministre kunne afse tid til at deltage i et stort opsat pressemøde.

Jeg kan i hvert fald ikke genkende billedet af, at regeringen redder hverken danskernes eller nordjydernes sommer med det, den har foreslået.

Jeg kan slet ikke genkende den ros til regeringen, som Thomas Kastrup-Larsen serverer.

Efter min mening er der ikke meget at rose regeringen for – slet ikke set med nordjyske øjne.

Lige nu fastholder S-regeringen et karantænekrav, som holder i tusindvis af udenlandske turister væk fra Danmark og Nordjylland.

Man stiller skrappere krav til udenlandske turister, end man stiller til os danskere – og det koster så dyrt for Nordjylland.

Man skal selvfølgelig kunne krydse grænsen, hvis man har fået en vaccination, har haft corona før eller har en ny negativ test.

Sundhedsmyndighederne har erkendt, at karantænekravet har mistet relevans, hvis man kommer med vaccination, en negativ test eller har haft corona. Men alligevel fastholder regeringen sine krav.

Det rammer benhårdt hele det nordjyske turist- og oplevelseserhverv. Lige fra udlejningen af feriehuse, restauranter og hoteller og omsætningen i masser af lokalsamfund langs de nordjyske kyster,

Foreløbig kan vi se, at turisterhvervet frem til juni har mistet to millioner overnatninger fra udenlandske turister.

Det kan regeringen ikke redde med en sommerpakke, der rækker til en ispind.

Derfor håber jeg, Venstres folketingsgruppe i forhandlingerne med regeringen de næste dage får pillet tidslerne ud af regeringens bud på en pakke.

Vores erhvervsliv har i sandhed brug for en sommerpakke – men det skal være en pakke, der fylder noget og gør en positiv forskel. Og er relevant for erhvervslivet i hele Danmark.

Det er vigtig for oplevelses- og turisterhvervet, at Venstre har det blik for vores erhvervsliv og beskæftigelse, som S-regeringen ikke har.

Forsiden