Debat: Skru ned for konflikten i debat om ny Limfjordsforbindelse

- Den 3. Limfjordsforbindelse har skabt en polarisering i Aalborg, som jeg ikke mindes at have været vidne til i de efterhånden 49 år, som jeg har boet i kommunen, skriver Allan Næs Gjerdingholm

Limfjordsforbindelsen over Egholm har skabt en voldsom polarisering. Skru ned for konflikten, opfordrer Allan Næs Gjerding. Arkivfoto: Claus Søndberg

Limfjordsforbindelsen over Egholm har skabt en voldsom polarisering. Skru ned for konflikten, opfordrer Allan Næs Gjerding. Arkivfoto: Claus Søndberg

Af Allan Næs Gjerding,Vangen 73, 9400 Nørresundby, gjerdingallan@gmail.com

Den 3. Limfjordsforbindelse har skabt en polarisering i Aalborg, som jeg ikke mindes at have været vidne til i de efterhånden 49 år, som jeg har boet i kommunen.

Velfungerende samarbejdsflader i bylivet og det politiske liv krakelerer, og diskussionen mellem parterne forvandler sig fra argumenter til tillægsord af forskellig kaliber.

Jeg vil opfordre debattørerne til at besinde sig og træde et skridt ned ad konflikttrappen.

Spørgsmålet om 3. Limfjordsforbindelse har i menneskes minde ligget som ærten under byens politiske edderdunsdyne. Et opmærksomhedskrævende fænomen, der kalder på handling, og hvor råbet på besluttende adfærd vokser i takt med, at årene går. Endelig er dagen oprundet, hvor vi ikke længere skal ruge over sagen, men kan trække irritationen ud i lyset og komme videre. Det er befriende, at der efter dette lange åremål kan findes en afgørelse.

Demokrati fungerer fint, hvis beslutninger ikke trækkes ud i det uendelige.

Jeg er naturligvis ikke blind for, at den politiske proces nogle gange består i, at modsætninger neutraliseres ved, at beslutninger udskydes til et senere tidspunkt. Som potente heste sættes modsætningerne på stald indtil næste løb, og min oplevelse er, at vi på tværs af politiske skel har haft en fælles interesse i, at neutraliseringen blev holdt vedlige.

Men nu er vi sammen nået til det tidspunkt, hvor beslutningen ikke længere udskydes, og som følge heraf har vi også i fællesskab trukket konflikterne af stald. I fællesskab har vi også et ansvar for, at løbet afsluttes i fravær af fjendskab.

Den beslutning, som vi når, vil præge Aalborg og store dele af Nordjylland i adskillige årtier langt ud over min gennemsnitligt forventede levetid. Derfor synes jeg, at beslutningen er rasende interessant.

Når jeg engang formuldes på et dertil udpeget sted i det lokale sogn, vil de aalborgensere og nordjyder, der efterfølger mig og min generation, opleve 3. Limfjordsforbindelse som et etableret element i landskabet på linje med Storebæltsbroen og andre overvældende bygningsværker. De vil kun huske et svagt glimt af det konflikttryk, der omkransede bygningens fundament.

I historiens lange blik bliver konstruktionen en af dagligdagens muligheder, der rammesætter dagens gøremål.

Om vi skal have 3. Limfjordsforbindelse eller ej, er vel egentlig ikke længere et spørgsmål.

Beslutningsprocesserne er langt fremskredne, og forbindelsen viser sig i den politiske horisont som en samfundsmæssig realitet. Den kommer til at krydse Egholm, og lige som andre interessante vejforløb rundt om i Europa, bliver øen en trædesten for samfærdsel.

De nutidige handlinger, som påvirker fremtidens generationer, handler derfor nok ikke om hvor, men om hvordan.

Det er sandsynligt, at 3. Limfjordsforbindelse står på tærsklen til at blive en pestilens, hvis den benyttes med nutidens primitive transportteknologi. Men hvis den benyttes med fremtidens transportteknologi, kan den i sin rolle som infrastruktur for borgere og som rammebetingelse for erhvervsliv blive et bidrag til både effektivisering af logistik, personlig transport og reduktion af klimabelastning.

Disse muligheder kan vi allerede se i dag.

Nogle af dem findes på markedet, og andre er på vej i virksomheders og videninstitutioners ideværksteder. Måske kunne vi udforske disse muligheder sammen i en fælles bevægelse ned ad konflikttrappen.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.