Tanker skaber følelser uden undtagelse – men den sunde fornuft er der altid
Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:06
Af Jeanette Pagh Emanuelsen, debat@dnmh.dk
TÆNK SIG: Inden i os alle, også dig, er der noget så godt og så kraftfuld, at ingen kan tage det fra os. Ikke med ord, ikke med handlinger - det kan ikke gå i stykker.
Det var der, da vi blev født, og vi har det hele livet igennem, også selvom det indimellem føles, som om det er væk eller i stykker. Det guider os hele livet. Du kan kalde det visdom eller sund fornuft, og uanset hvad du kalder det, så er det der altid.
LIVET SKER, og ved lidt af en tilfældighed opdager jeg begrebet ”De 3 Principper”.
Opdagelsen har været livsændrende for mig, og i en sådan grad, at jeg ønsker for mange flere at kende til det.
Min drøm er at bruge det til de mange nordjyske skolebørn, som kæmper med dårlig trivsel pga. angst, lavt selvværd, stress og meget andet, der ikke burde være normalt at møde i en dansk folkeskole.
DET HELT igennem fantastiske ved denne forståelse er, at man ikke skal gøre noget og ikke skal lære metoder eller andre krumspring for at få det godt, for det er der allerede indbygget i os alle.
Vores sind er selvhelbredende, ligesom vores fysiske krop.
Hvis du har et sår på armen, så heler det, hvis du ikke piller i det.
På samme måde fungerer vores sind - det bliver lyst og godt igen, hvis du ikke forsøger at fikse det med dit intellekt, fordi sådan er vi alle skabt - det er vores ”fabriks-indstilling”.
OG JA, nogle gange kan såret være et kompliceret brud, der kræver en kirurg, hvor vores sind også kan komme så meget på vildspor, at det kræver hjælp at finde tilbage - og det er o.k., der findes heldigvis både dygtige læger og psykologer.
Jeg taler om hverdagen med alt det op og ned, vi kører i vores mentale elevator. I kælderen er alt sort, og i penthouse er alt nemt og ligetil. Vi kender alle etager og besøger dem dagligt.
TANKER SKABER følelser, uden undtagelse.
Tanker er der hele tiden og skiftes ud hele tiden, de er et tilbud, uden tvang. Nogle gange kommer vi uforskyldt til at tro på det, vi tænker, og ofte når det er uhjælpsomme tanker, så bringer det kedelige følelser med sig. Men lige så snart tanken er væk, forsvinder følelsen også. Og der kommer altid en ny tanke, det er bare at vente på en, der er mere hjælpsom. Og den kommer! Bekymringer eller grublerier er også tanker, der er gået i selvsving, men du behøver ikke tage dem alvorligt. Befriende, ikke!?
VED AT fortælle børnene om deres sunde fornuft og afmystificere de tanker, vi alle danser med, vil der automatisk komme en oplevelse af mere ro, hvor den ro leder til bedre selvværd.
Jeg gad godt som teenager have vidst meget mere om, at vores tanker ikke er afgørende og virkelige, så det ikke havde fyldt så meget, hvad andre mon tænker om mig.
DET ER så befriende at slippe tanken om den hovedrolle, man giver sig selv i andres tanker. Helt ærligt, hvor selvcentreret kan vores hjerne lige være? Vores hjerne er skabt til at passe på os, og ret ofte kommer den til at gøre sig alt for umage med opgaven.
Hjernen skal passe på, at vi ikke kommer til skade, og at vi ikke falder udenfor flokken (hvis der skulle komme en sabeltiger, kan vi bedre klare os i flok), men det med at høre til og passe ind kan være helt hæmmende for at hvile i sig selv og være ”god nok” eller tro på sig selv, fordi hjernen og intellektet ikke ligefrem er en medspiller når det kommer til den sunde fornuft og indre visdom.
LÆRER VI vores børn og skolebørn de her helt simple principper, er det min påstand, at de både får det nemmere, og der bliver basis for meget mere forståelse mennesker imellem.
Vi vil stadigvæk have dårlige dage, eller opleve periode hvor det hele er noget l…, men vi kommer nemmere op til overfladen igen, når vi opdager at det ”bare” er tanker, der skaber vores følelser.
FORESTIL DIG, at du er som en biograf: Vi kan vente på en ny film(tanke) på filmfremviseren (bevidsthed), og lærredet(sind) går ikke i stykker, selvom der afspilles en gyser.
Vores sind kan ikke gå i stykker, og vores sunde fornuft er der altid.
Vi er skabt med den her fantastiske fantasi, der fodres af tanker – de oplevelser, vi får, f.eks. når vi ser en film, kan virkelig give os følelser, der sidder uden på tøjet.
MAN GRINER, græder, har hjertebanken, eller hvad det nu er, filmen lægger op til. Det skabes via vores tanker og bevidsthed, som samarbejder for at skabe følelserne, der mærkes i kroppen, og indimellem med specialeffekts. Gode specialeffekts er f.eks. at være forelsket og mærke sus i maven.
Kedelige specialeffekts er f.eks. at være bange og få ondt i maven. Det er virkelig godt lavet, og meget virkeligt, men vores tanker er ikke nødvendigvis sandhed eller virkelighed, selvom det føles sådan.
TIL EN fodboldkamp vil et mål opleves forskelligt, afhængigt af hvilket hold du holder med.
På samme måde vil alle situationer opleves forskelligt, afhængigt af hvilke tanker der kommer forbi filmfremviseren i det øjeblik. Vi vælger ikke selv de tanker, der kommer, men vi vælger selv, om vi vil give dem opmærksomhed eller vente på en ny tanke – den kommer!
FORSKERE SIGER, at der kommer 60.000-80.000 tanker i døgnet – det er under et sekund pr. tanke, så der kommer et nyt forslag hele tiden.
Hænger vi ikke fast i en tankestrøm, er det muligt at få nye hjælpsomme tanker. Blot med viden om at vi er designet til at komme op til overfalden igen, kan det lade sig gøre at tage det mere roligt, når uvejret og gyserfilmene raser. Filmen slutter, og himlen bliver blå igen, når de store tordenbrag driver over.
JEG ER uddannet Practitioner i 3P (og bankdame) og har hverken baggrund som psykolog, psykoterapeut, pædagog eller lærer, og selvom det måske kan vanskeliggøre min plan om at nå ud til skolebørn, PPR, eller hvilken indgang der nu giver mest mening i det etablerede system, så tror jeg på det!
Jeg tror på det, fordi jeg har set talrige eksempler på, hvor simpelt det er at pege andre mennesker videre i eget potentiale. Jeg skal ikke fikse noget, der ikke er i stykker, jeg kan i stedet pege mennesker hjem i dem selv.
SKYLDER VI ikke alle, og i særdeleshed børnene, at de tror på deres indre sunde fornuft?
God sommer.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.