DEBAT Limfjordsforbindelse

Udvidelse af tunnel vil forstærke udvikling i Vendsyssel

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Jens Skovgaard,Skolemestervej 11, 9000 Aalborg, skovgaard@hasseris.dk

LIMFJORDTUNNELEN:En udvidelse af Limfjordstunnelen forstærker udviklingen i Vendsyssel.

Martin Bech (V) opfordrer i et indlæg (9.6.) modstanderne af en Egholm-forbindelse til kaste håndklædet i ringen som tegn på overgivelse.

Hvem er Martin Bech? - vil de fleste nok spørge.

Han er lokalpolitiker, valgt til byrådet i Brønderslev med 233 stemmer og til Regionsrådet med 1818 stemmer, så ligefrem massiv opbakning til sine synspunkter kan han vel ikke prale af.

Men det forhindrer ham tilsyneladende ikke i at fare frem med bål og brand og kalde modstanderne for ”ekstreme aktivister”.

Samtidig forsøger han at reducere modstanderne til en hård kerne, men som han alligevel frygter vil kunne forhindre en Egholm-forbindelse, og dermed lægge Vendsyssel øde hen.

Udover at han som andre lokalpolitikere klynger sig til en forældet plan, som de føler, at de er nødt til at pege på, fordi de ellers risikerer slet ingen forbindelse at få, så er hans eneste argument for en Egholm-forbindelse, at den vil kunne forhindre uheld og kødannelser i tunnelen.

Argumentet savner jo enhver form for logik.

Hvis en vejstrækning er belastet, og man ønsker at øge kapaciteten, så bygger man da ikke en helt ny vej adskillige kilometer væk fra den belastede vej.

Man udvider naturligvis kapaciteten på den pågældende vej.

Hvor svært er kan det være at forstå?

Denne oplagte logik har et flertal af alle borgere i Nordjylland for længst indset.

Ja, et flertal, Martin Bech!

Det er modigt af dig at antyde, at flertallet af borgere i Nordjylland støtter de synspunkter, som du mener er ”skadelige for Nordjylland”.

En udvidelse af den nuværende forbindelse med et ekstra tunnelrør, hvor trafikken kan vendes afhængig af myldretiderne, betyder en kapacitetsforøgelse på mellem 50 og 100 pct.

Det er rigeligt til at dække behovet mange år frem, og det vil samtidig sikre at trafikken kan glide, selv når der sker uheld eller der laves renoveringsarbejde.

Med udvidelsen af byen mod øst vil behovet for at kunne passere fjorden via E45 naturligvis forøges, hvilket en udvidelse altså også vil kunne tilgodese.

Og med en langt lavere pris end en Egholm-forbindelse, vil der være skabt råderum for at støjsikre de strækninger af E45 gennem Gug og Vejgaard, hvor beboerne er generet af trafikstøj.

Alt dette og meget mere har modstanderne igen og igen argumenteret, men desværre ofte for døve øren hos politikere både lokalt og nationalt.

Forstå det hvem der kan.

Så når Martin Bech påstår, at modstanderne vil lægge Vendsyssel øde, har han ikke hørt efter i timen.

En udvidelse af den eksisterende forbindelse vil netop skabe bedre forbindelse over fjorden, og dermed vil den sikre, at problemerne for den fjordkrydsende trafik afhjælpes.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.