Klumme

Podcast fra udkanten skal give nyt liv

Klummeskribent Emil Winther arbejder på at skabe et kreativt miljø i Tversted med udgangspunkt i blandt andet en podcast

Tversted skal byde på mere end en skøn strand, hvis det står til klummeskribenten. Arkivfoto: Martin Damgård

Tversted skal byde på mere end en skøn strand, hvis det står til klummeskribenten. Arkivfoto: Martin Damgård

PODCAST:Jeg befinder mig mellem to meget udramatiske, men meget spændende revolutioner. Revolutioner ment som en grundlæggende forandring i magtforhold på forholdsvist kort tid.

Podcasting som den første og så en anden slags revolution, der er lidt sværere at sætte en titel på.

Man kan sige, at den er en slags gentrificering af udkanten, hvor yngre, veluddannede mennesker på grund af nye muligheder givet af internettet kan arbejde langt fra storbyerne og derfor vælger at bo tæt på skøn natur og i mindre, nære fællesskaber.

Måske vi kan kalde den Udkants-Hipster Revolutionen.

Podcasting er den måde, som jeg sammen med min makker Alexander i vores podcast Ulveradio producerer medier for os selv og for organisationer og virksomheder på.

Podcasting lyder så simpelt, at det ikke rigtig kan virke som en revolution.

Det er jo egentlig bare radioprogrammer - nogle gange også med simple videooptagelser - som enhver kan lave om hvad som helst og lægge ud på for eksempel You-Tube.

Hvad kan der være så vildt ved det?

Men podcasting kan - når man kigger nærmere på det - sammenlignes med Gutenbergs trykpresse, som i 1400- og 1500-tallet demokratiserede bøger og viden.

Den banede endda vejen for Luthers reformation ved at sprede oversættelser af bibelen ud til flere mennesker, så kirkens monopol på sandheden ophørte.

På samme måde er podcasting en slags Gutenbergs trykpresse, som enhver person med minimal teknisk kundskab kan bruge til at sprede sine idéer ud til tusindvis af mennesker på. Ja, nogle gange millioner af mennesker endda, som de tidligere overhovedet ikke ville kunne nå. Og det kan der tjenes penge på.

Med andre ord er podcasting en revolution, fordi podcasting tager penge og ører/øjne væk fra konventionelle, magtfulde medieinstitutioner.

I Danmark er podcasting ikke på alles læber. Det er mærkeligt, for andre steder i verden er podcasting et megafænomen!

I USA begyndte en semikendt komiker ved navn Joe Rogan for cirka syv år tilbage at optage podcasts, hvori han egentlig bare inviterede sine venner ind i et simpelt, hjemmelavet studie med nogle mikrofoner for at joke rundt og se, om der ville komme nogle sjove, lytteværdige samtaler ud af det.

Han - blandt andre - fandt på ikke at have nogen tidsbegrænsning på programmet og desuden heller ikke meget planlagt struktur på samtalen, så de mest spændende emner kunne udfolde sig i fred.

Det udviklede sig støt, han begyndte at have meget spændende gæster i studiet, og i skrivende stund har han næsten syv millioner følgere på YouTube alene.

Hans podcasts har i gennemsnit et seertal, som mediegiganter som CNN og Fox News kun tør drømme om.

Hans mest hørte podcast med Elon Musk er blevet hørt over 27 millioner gange. Det svarer til, at hele Skandinaviens befolkning plus Danmark oveni igen har hørt den. Mediebilledet i verden bliver aldrig det samme igen!

Og den anden stille og rolige revolution, som jeg befinder mig i, har at gøre med den måde, som jeg har valgt at bo på, nemlig sammen med min kone i landsbyen Tversted, hvor jeg er vokset op.

Her er der, så vidt jeg kan se, ved at ske lidt af det samme, som der er sket andre steder i Udkantsdanmark og bestemt mange andre steder i Udkantsverden. Surf-mekkaerne i Coldhawaii, Klitmøller og Nørre Vorupør, er brandgode eksempler på det. For det er muligt at bo der, hvis du for eksempel er en freelance mediegrafiker, der arbejder ved computeren og som knap nok behøver at mødes med dine klienter for at klare en opgave.

Eller hvis du er computerprogrammør, multimediedesigner, eller hvad ved jeg, og kun skal bruge en computer for at gøre dit arbejde.

Det er helt sikkert ikke let, og mange ofrer ganske vist muligheder, som ellers ville være i storbyen. Men fundamentalt vigtige ting for vores sjæl og sundhed som adgang til storslået natur og et hyggeligt lokalmiljø og -fællesskab trækker disse udkants-hipstere til.

Jeg hørte, at der endda er kommet et feministisk kontorfællesskab for kreative entreprenører i Nørre Vorupør.

Behøver jeg at sige mere?

Disse fællesskaber af udkants-hipstere har ofte nogle stærke værdier som grundlag, og de er ofte begyndt med, at nogle pionerer tager de første skridt, hvorefter flere flytter til og til sidst skaber en slags tipping point-effekt.

Jeg håber selv, at jeg er med til at starte sådan en bevægelse i Tversted og Tannisbugt.

Det er ikke et nyt fænomen som sådan. Filosoffen Epikur flyttede med nogle venner ud i et selvforsynende kollektiv uden for Athen for 2300 år siden.

Han var blevet pissetræt af storbyen, dens travlhed og statusræs. Det var starten på, hvad der senere blev til klosterbevægelsen i Europa - en bærende søjle i den vestlige civilisations historie.

Så måske vil man kunne sige, at udkants-hipster-revolutionen er en revolution, fordi den ligesom Epikurs klostre flytter nogle vigtige videnscentre ud af byen og dermed gør storbyen til et lidt mindre monopol på de kreative fællesskaber.

På rejser til Island har jeg oplevet, at mange bittesmå tidligere fiskerbyer langt fra Reykjavik er blevet til boblende små kunstlandsbyer støttet gevaldigt af den nye bølge af turisme i landet.

I Nordnorge får små byer pumpet penge op fra regeringen i Oslo til at lave festivaler, der skal holde på befolkningen, så essentielle dele af fiske- og olieindustrien kan holdes i live.

I Portugal og Spanien flytter klimatosser fra hele verden til for at købe billige, gamle gårde ude på landet for at eksperimentere med grønnere måder at leve på. Lidt af det samme sker flere steder i Sverige og Tyskland. Og mange, mange andre steder i verden.

Ulveradio springer ud af en blanding af disse to revolutioner.

Vores podcast er nemlig opstået ud fra vores ønske om at gøre Tversted til sådan et sted, som spændende fællesskaber af yngre, kreative mennesker har lyst til at flytte til og skabe noget sammen.

Vi begyndte at lave mange forskellige små projekter her i byen for at se, om nogle af dem ville få vind i sejlene og kunne sætte brød på bordet.

Ulveradio var et af dem. Vi elsker selv at lytte til spændende podcasts og tænkte, at vi ville skabe en serie af podcasts om de ting i verden, som vi finder mest interessante.

Det destillerede vi ned til tre overordnede ideer, som vi i alle afsnit i en vis forstand udforsker: Udkant, Ånd og Vildskab - alle tre essenser af livet i Tversted, som vi håber, at flere vil blive tiltrukket af.

Vi laver podcasts med os selv i studiet, og så er vi også begyndt at lave podcasts for virksomheder, individer og forskellige slags organisationer, der ønsker at kommunikere meningsfuldt ud til deres målgrupper. Vi tænder for mikrofonerne og lader de mest spændende emner udfolde sig.

I næste uge har vi forfatteren Knud Romer i studiet i et samarbejde med Vor Frue Kirke i Aalborg, og du kan lytte med gratis på YouTube!

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst