Vi skal lære af historien – det har DF også gjort

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:39

Af Erik Høgh-Sørensen, regionsrådsmedlem (DF), medlem af DF’s hovedbestyrelse, Paradisvej 3, Tolne, 9870 Sindal erikhsdf@gmail.com

I 2000 og 2001 beskyldte politikeren Peter Duetoft ved flere lejligheder Dansk Folkeparti for ”nazimetoder”. I læserbreve har han løbende tituleret sig som historiker og misbrugt nazismens rædsler til at dæmonisere sine politiske modstandere.

Den radikale leder Morten Østergaard har istemt ved at kalde DF et ”brunt” parti, og i NORDJYSKE ses de ofte fakta-frigjorte debattører Bjarne Houmann (f.eks. 15.7.2020), Tina Davidsen (f.eks. 9.3.2018) samt Frede Hansen (f.eks. 19.6.2018).

Kendsgerningen er, at nutidens Dansk Folkeparti først blev dannet 50 år efter Anden Verdenskrigs slutning. Flere gange har jeg derfor spurgt Peter Duetoft direkte, om han stadig anser DF for at være nazistisk, men han har ikke svaret.

Nazi-udtalelserne vil nok stå tilbage som Duetofts største bidrag til dansk politik, for han stjal overskrifter og satte nye lavmål.

I dag er forråelsen så fremskreden, at politikere fra mange partier oplever trusler, fordi dæmonisering avler polarisering, som igen avler dæmonisering. For nylig lovede en anonym venstreekstremist fra AFA at opspore min familie. Trusler giver mig nærmest ny energi som DF-politiker, men man må omvendt antage, at personen ikke ønsker at spille ludo med mine børn.

Duetoft er moralsk medansvarlig for nutidens generelle trusselsniveau. Forskellen mellem ham og andre er, at han startede sit misbrug af historien på et tidspunkt, da der ellers var relativ ro. Det var før 911. Siden forlod han sit fallerede parti CD for at blive byrådsmedlem i Hjørring. Nu er han stueren socialdemokrat, og som historiker har han høfligt undladt at påtale al snavset under gulvtæppet i sin socialdemokratiske stue.

Igennem hele Anden Verdenskrig fik Tyskland tonsvis af danske landbrugsvarer. Dermed kunne nazisterne forlænge krigen, og især Socialdemokratiet, Radikale og Venstre, men også Konservative, bidrog til Holocaust via deres og departementchef-styrets samarbejde med Adolf Hitler.

I krigens sidste måneder kørte Hitlers udryddelseslejre på fuldt blus, og i Danmark fik tyskerne utrolig travlt med at henrette frihedskæmpere, som forinden blev tortureret. Heriblandt min frihedskæmper-fars bedste ungdomsven.

Dette socialdemokratiske bidrag til Holocaust skete for 75 år siden, og under statsminister Mette Frederiksen er der intet nyt fra flødeskumsfronten. Hun fortier og undviger at give en undskyldning på sit partis vegne. Sideløbende hermed misbruges den monumentale nazistiske tragedie stadig i nutidens debat. Selvfølgelig skal vi lære af historien, og selvfølgelig skal politisk debat kunne berøre historien. Men det bør ske med mådehold og nuance og uden forfald til dæmoniserende misbrug.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden