Vis respekt for menneskene bag, når I debatterer lukninger af minkfarme og landbrug
Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:09
Af Anne Sofie Vestergaard Poulsen, Venstres Ungdom Aalborg, Kastetvej 24, 9000 Aalborg, aspoulsen97@gmail.com
MINKFARME: 20.11. kunne man læse på TV 2 Nords Facebook-side, at minkbranchen stod overfor deres værste krise i 30 år.
LandboNord forventer, at 150 ud af 600 minkfarme vil lukke i Nordjylland.
Man kan mene, hvad man vil om pelsdyrproduktion. Mishandling eller ej, overflødigt eller nødvendigt.
Meningerne kom da også til udtryk i kommentarfeltet, hvor flere glædede sig over andres (måske kommende) krise. Så meget, at TV 2 Nord måtte slette kommentarer og gøre opmærksom på sidens debatregler.
TV 2 Nord ønsker blandt andet en respektfuld tone på deres side. Det kan ikke anses som værende særligt respektfuldt at glæde sig over andres krise(r).
Hvor blev respekten for andres arbejde og erhverv af?
Så snart landbruget har gjort én ting forkert, eller endnu et landbrug må lukkes, så sidder der efterhånden flere tastaturkrigere, der åbenlyst mangler respekt for andre og er klar til at kritisere. Denne gang er det 150 minkproducenter, der er i fare for at lukke. Inden man glæder sig over andres ulykke, er det værd at bruge to minutters betænkningstid, og tænke over, hvem det er man angriber.
Det er som oftest familier, der er dybt involveret. De bor på ejendommen, og risikerer at skulle forlade det fra den ene dag til den anden. Og ja, minkbranchen er et erhverv, man kan diskutere hvorvidt kan retfærdiggøre sin nødvendighed i dag.
Men det er stadig mennesker, der har gjort det til deres livsstil, at sikre dyrene har det bedst muligt inden de skal aflives, inden for de økonomiske og lovgivningsrammer, der nu engang eksisterer. Der er mange steder i verden, hvor de ikke har så høj en standard hvad angår dyrevelfærd, som vi har i Danmark.
Når et landbrug lukkes, risikerer medarbejderne også at blive arbejdsløse fra den ene dag til den anden. Hvis 150 minkfarme er i fare for at lukke, er det altså mange arbejdspladser i Nordjylland, der er i fare.
En anden ting, man skal huske, inden man glæder sig over et landbrugs eventuelle konkurs er, at det kan have store konsekvenser for landmænds helbred, fysisk såvel som mentalt. Det kan ikke undgås, at konkursen påvirker hele familien.
Personligt har jeg selv oplevet det hele, da min familie måtte opgive det hele tilbage i 2017. Det har stadig konsekvenser for hele familien, og man bliver dagligt mindet om det.
Det er i orden, at man er glad for, at der findes én gård mindre, der avler mink. Det er også i orden, at mene, at der skal være flere.
Men hav noget respekt for andre mennesker. Det kan man ikke siges at have, når man glæder sig over andres krise(r).
Man kan nemlig godt respektere en anden person, og samtidig være uenig.
Gennemgår du en konkurs i landbruget, er på vej ind i en, eller har været igennem, men mangler nogen ligesindede at snakke med? Kontakt mig - jeg kan henvise til en frivillig netværksgruppe på Facebook, dannet af mine forældre, som har det enkle formål at have nogen at snakke med i en konkurssituation.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.