5.c. vil kvitte håndskriften helt

Brug af iPads i undervisningen på Tingstrup Skole sætter turbo på stavning og gør læring til leg.

Laura Severinsen viser stolt og glad den lille film på to minutter og 13 sekunder, som hun selv har optaget og klippet en regnvejrsdag for et par uger siden - med den bundne titel "Det forsvundne forår". Alt arbejdet er lavet på iPad med programmet i iMovie. Foto: Peter Mørk

Laura Severinsen viser stolt og glad den lille film på to minutter og 13 sekunder, som hun selv har optaget og klippet en regnvejrsdag for et par uger siden - med den bundne titel "Det forsvundne forår". Alt arbejdet er lavet på iPad med programmet i iMovie. Foto: Peter Mørk

Galleri - Tryk og se alle billederne.

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Victoria Møller står ved klassens elektroniske tavle og fortæller om langdysserne, der blev anlagt i Danmark 3500 år før Kristi Fødsel. Hendes mundtlige fremstilling er suppleret med fotos af langdyssen i Tingstrup og en smart opsat tekst, som Victorias klassekammerater kan følge på tavlen. Victoria er "ugens professor" og modtager klapsalver for sit oplæg, der er lavet på iPad. Inde hos 5.c. på Tingstrup Skole skal man lede længe efter kladdehæfter og undervisningsbøger, hvis der står dansk på skemaet. - Jeg tror ikke, nogle af de her børn som voksne kommer til at bruge håndskrift. De afleverer jo heller aldrig noget i hånden til mig mere, siger dansklærer Eva Sjælland. De nye iPads, som alle 21 elever hver har fået én af, er det vigtigste redskab til læring i Eva Sjællands timer. Eva Sjælland peger på, at tablets giver helt andre muligheder end computeren, alene på grund af de mange apps og programmer - og fordi fingrenes berøring af skærmen er den udløsende faktor. - Når man har en app, så er det føle og røre. Jo flere sanser, der er i spil, jo mere læring er der i det, siger klasselæreren. Særlig godt for drenge Hun peger på, at det særligt er drengene, der profiterer af at arbejdet med det nye medie. - Traditionel skrivning kan være svært for drenge, fordi de er mere visuelle - og deres motorik er anderledes, uddyber hun. 5.c. er sammen med 4.b. på Tingstrup Skole med i et pilotprojekt i Thisted Kommune, der strækker sig over tre år og omfatter 7. klasser på såvel Hanstholm som Sjørring Skole. Når eleverne i Tingstrup bruger iPads, anvendes mange forskellige teknikker - fra skrivning til fotografering og lydoptagelse, filmoptagelse og klipning til tegning. Eva Sjælland giver for eksempel eleverne en opgave, hvor de hver især skal læse en bog, som de skriver en anmeldelse af - og krydrer med tegninger eller fotos. Denne anmeldelse kan deles med de øvrige. I øvrigt er klassen ved at blive koblet op på e-reolen hos Thisted Bibliotek, hvilket betyder, at eleverne inden længe vil kunne hente bøger til låns elektronisk. Lille film En dag for et par uger siden har børnene lavet en lille film med temaet "Det forsvundne forår". Det morede de sig med. - Jeg lavede flere film, end vi egentlig skulle lave, bare fordi jeg havde lyst, fortæller Ida Marie Dengsø. En dag bad Eva Sjælland børnene lave en illustration via det elektroniske tegneprogram til den Danmarkshistorie-fortælling, hun gav dem om Svend, Knud og Valdemar. Derefter kunne de sætte tegningen ind i den tekst, de skulle skrive. - Vi skal stadig inddrage kreativitet, tværfaglighed og forskellige læringsstile, men det her er et helt nyt medie, og jeg er helt hug på det, siger Eva Sjælland. - Det handler jo også om, at vi som lærere er opmærksomme på, hvad der er realiteter i børns verden. I de nye mediers kommunikation bliver det danske sprog mere og mere komprimeret, forklarer Eva Sjælland og peger på frontpanelet på Markus Krogsgaard Nielsens iPad, hvor striben af smileys er uendelig lang. Bogstavleg Ordene er dog på ingen måde ude af billedet i 5.c., der har dystet rigtig meget via programmet Wordfeud - den digitale udgave af bogstavlegen Scrabble. - Vi har spillet Wordfeud til den store guldmedalje, og jeg er overvældet af, hvor meget læring, der har vist sig at være i det. Stavningen er jo eskaleret, siger Eva Sjælland.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.