Lillebitte busrute fejres med stort ståhej: Måske har vi langt færre biler om bare ti år - hvis politikerne tør

Førerløs bus sendes af sted på jomfrutur i Aalborg Øst med både minister og borgmester som passagerer

Den ser måske ikke ud af meget, men den er Danmarks største og kan være starten til noget stort, den lille bus, der skal køre på Astrup-stien - uden fører med dog med en operatør. Foto: Holo

Den ser måske ikke ud af meget, men den er Danmarks største og kan være starten til noget stort, den lille bus, der skal køre på Astrup-stien - uden fører med dog med en operatør. Foto: Holo

Børnene synger, borgmesteren klipper snor - sammen med en minister - når en førerløs bus torsdag ved middagstid kører sin jomfrutur ad Astrupstien i Aalborg Øst.

I kontrast til Aalborg Kommunes markering af begivenheden står en mere jordstrygende kritik af, at bussen tøffer langsomt af sted på en kun 2,1 kilometer lang strækning, og en ditto frygt for, at det går rivegalt, når en sådan bus sætter af sted uden chauffør.

Men den førerløse bustur sætter af sted til en fremtid, hvor personbiler stort set er skrottet, og hvor vi kører sammen i et trafiksystem, der bringer os hen, hvor vi vil - uden vi skal være nervøse for aggressive, dårlige, berusede eller trætte medtrafikanter.

- Jeg tror, at der inden for ti år vil ske en kæmpe stor ændring. Om ti år vil der ikke solgt særligt mange personbiler mere.

Sådan siger Anne Rosa Simonsen, der er kommunikations- og marketingsdirektør i Holo, selskabet, der er Aalborg Kommunes partner i busprojektet i Aalborg Øst, og som er involveret i lignende forsøgsprojekter andre steder i Norden og Baltikum.

Holo er, siger Anne Rosa Simonsen, “umiddelbart den største operatør på verdensplan som kun laver selvkørende deleløsninger” og ejes i øvrigt af en af Danmarks største bilimportører, Semler Gruppen.

Anne Rosa Simonsen, der er kommunikations- og marketingsdirektør i Holo, tror på kæmpe store ændringer af trafikbilledet inden for 10 år.

Anne Rosa Simonsen, der er kommunikations- og marketingsdirektør i Holo, tror på kæmpe store ændringer af trafikbilledet inden for 10 år.

- Så vi forbereder hovedvirksomheden til den fremtid, der er selvkørende og elektrisk - og delt - så vi prøver at være et skridt foran med den udvikling som alle store bilmærker ser ske - og så udvikler vi de systemer, der skal til for at vi får en god udvikling af det i Danmark, siger direktøren og fremhæver, at Holo både samarbejder med de leverandører, der laver køretøjerne, softwareudviklere, og myndigheder og politikere.

- Så vi kikker mange steder hen, siger hun.

Ud fra Holo’s hjemmeside kan man umiddelbart frygte, at selskabet ikke har styr på geografien. Aalborg Øst er illustreret med et foto af en sommergrøn Skovdalen, der omkranser Kunsten og Aalborgtårnet, men Holo har ikke bare kommunens tillid, selskabet har også Nordjyllands Trafikselskabs bevågenhed. NT er ikke involveret i Aalborg Øst-projektet, men direktør Thomas Øster følger interesseret med.

- Det er sindssygt spændende, siger direktøren, som også forudser store trafikale forandringer inden for en ti-års periode.

Direktør i Nordjyllands Trafikselskab, Thomas Øster, følger spændt med i Aalborg Øst-projektet. Det er sindssygt spændende, synes han. Foto: Nicolas Cho Meier

Direktør i Nordjyllands Trafikselskab, Thomas Øster, følger spændt med i Aalborg Øst-projektet. Det er sindssygt spændende, synes han. Foto: Nicolas Cho Meier

- Hvis Aalborg Øst-projektet er på skalatrin 3, så ligger trin 4 og 5 godt ti år ude i fremtiden, siger Thomas Øster, selv om han ikke bryder sig om at spå om fremtiden. Dertil er der for mange usikre faktorer.

Både Anne Rosa Simonsen og Thomas Øster taler ud fra kendskab til trafikforsøg verden over, og deres kendskab til den tilgængelige teknologi, som er ret velkendte og i øvrigt i brug i både tog, metro, fly og i stadig stigende omfang i personbiler.

De faktorer, der kan virke bremsende på processen er de menneskelige og ikke mindst politiske faktorer.

- Det handler meget om, hvad politikerne ender med at ønske at investere i, for eksempel kræver det en god dækning digitalt - at man har gode netforbindelser - hvor man skal køre, siger Anne Rosa Simonsen, som eksempelvis også forestiller sig, at man politisk kan beslutte sig for, at der skal være områder i en storby, hvor man kun må køre med selvkørende transport.

Ny førerløs busrute kan føre til et trafikbillede med langt færre personbiler - hvis politikerne tør. Foto Lars Pauli.

Ny førerløs busrute kan føre til et trafikbillede med langt færre personbiler - hvis politikerne tør. Foto Lars Pauli.

En forudsætning for, at politikerne satser på et område er ofte, at der er en folkelig opbakning eller interesse, og det er i det lys, at Aalborg Øst-bussen sætter af sted torsdag ved middagstid.

Med i bussen er Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen og transportminister Benny Engelbrecht - samt Holo's driftsdirektør Christian Bering, der formentlig sidder trygt i sit sæde, men måske alligevel er spændt.

- Vi har testet 1000 gange på lukkede baner, men vi oplever noget helt andet i den virkelige trafik også fordi andre trafikanter skal vænne sig til, at der kører noget, der bremser af sig selv, så det er helt klart der, at der er noget, som vi skal lære, og som alle i samfundet skal lære, siger Anne Rosa Simonsen.

Udover at bevise, at transportformen virker, også i blandet trafik, er der ifølge kommunikationsdirektøren en anden vigtig forudsætning for succes:

- At der er et mobilitetsbehov, som bliver løst, og som ikke bliver løst i dag.

I dag er der mest fokus på finde måder at få fragtet et stort antal mennesker rundt i store byer - eller som Astrupsti-ruten, der skal give beboerne i Aalborg Øst lettere adgang til anden offentlig transport, som den kommende Plusbus-rute, der skal binde Aalborg sammen fra øst til vest - og omvendt.

Udviklingen af førerløs trafik afhænger af, om man tør.

Udviklingen af førerløs trafik afhænger af, om man tør.

Det er i byerne, at der er flest mennesker, der skal transporteres, og der er personbiler ikke det samme oplagte transportmiddel, som på landet.

- Vi kan jo allerede se nu, at vi på verdensplan har nået toppen af bilsalget, og der er samtidig en tendens, der går i retning af, at folk hellere vil bruge deleløsninger - især i storbyerne, siger Anne Rosa Simonsen, som dog også forestiller sig en fremtid for førerløst trafik i landområderne:

- Med tiden kan vi lave deciderede områder, hvor man kan sætte en bus ind, som kører on demand, så du måske kan trykke på din telefon inden for et givet geografisk område, og så kommer bussen hen til dig, siger Anne Rosa Simonsen. Hun ser et fremtidigt perspektiv i, at teknologien udbredes til “udkants- eller yderområder, hvor der bare er en dårlig dækning af traditionelle mobilitetstilbud”.

- Det er dyrt at have en bus kørende rundt mellem landsbyerne, men det vil være mindre dyrt, hvis vi har en velfungerende, selvkørende teknologi, der kan løse de fleksopgaver, der måtte være, sådan så også dem, der ikke har kørekort, eller dem, der er for gamle til at køre i en bil, stadigvæk kan komme rundt, siger hun.

icon

- Jeg tror, at der inden for ti år vil ske en kæmpe stor ændring. Om ti år vil der ikke solgt særligt mange personbiler mere.

Anne Rosa Simonsen

Det er især her Thomas Østers interesse ligger. Han er optaget af, at NT skal imødekomme nordjydernes mobilitetsbehov, af at binde land og by sammen eksempelvis ved at få borgere, der bor i landområderne fragtet ind til, hvad han kalder hovednettet. Altså som Astrupsti-bussen bare i større skala.

Den førerløsebus - der i begyndelsen har en operatør med til at hjælpe - skal køre i 15 minutters intervaller ad denne rute.

Den førerløsebus - der i begyndelsen har en operatør med til at hjælpe - skal køre i 15 minutters intervaller ad denne rute.

NT-direktøren kalder det projekt for en spændende brik i det puslespil, der udgør fremtidens trafikstruktur.

- Det er en gamechanger i forhold til, at man engang kan sidde som i sin dagligstue og lade sig fragte, siger Thomas Øster, som konstaterer, at menneskers holdninger og adfærd ofte udvikler sig forskudt i forhold til de teknologiske muligheder.

- Parallelt, men ofte forskudt, siger han og peger på, at mennesker ofte har skullet have tid til at vænne sig til de muligheder, der udvikles digitalt. Banker, betaling og indkøb eksempelvis.

Anne Rosa Simonsen ser en forholdsvis nær fremtid for os, hvor vi med en tryk på telefonen kan bestille transport fra vores hjemadresse til dér, vi gerne vil hen, eller til en anden form for kollektiv trafikmiddel. Akkurat som med en taxa.

- Ja, det er det samme som en taxa, men uden chauffør, siger Anne Rosa Simonsen, der forestiller sig, at vores individuelle ture kommer til at indgå i et system, så “alle ture bliver optimeret og kapaciteten udnyttet”, fordi der bliver tale om deleløsninger.

Det gør, at der er en masse besparelser, så det - formentlig - bliver meget billigere for den enkelte bruger, når vi kommer dertil, siger hun.

Åbningsfest

Det bliver med taler af transportminister Benny Engelbrecht, borgmester Thomas Kastrup-Larsen og driftsdirektør hos Holo, Christian Bering, når den førerløse busrute åbnes i tidsrummet 11 - 11.45 torsdag 5. marts.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.