Per Clausen vil have aalborgenserne ud af deres biler og op på cyklen

Det skal være mere attraktivt at cykle eller tage offentligt transport i Aalborg Kommune, mener Enhedslisten, der håber på igen at få en rådsmandspost ved det kommende kommunalvalg

Per Clausen er Enhedslistens spids- og rådmandskandidat ved dette års kommunalvalg. Han har siddet i byrådet siden 2014 og var medlem af Folketinget fra 2005 - 2015. Foto: Kim Dahl Hansen <i>Foto: Kim Dahl Hansen</i>

Per Clausen er Enhedslistens spids- og rådmandskandidat ved dette års kommunalvalg. Han har siddet i byrådet siden 2014 og var medlem af Folketinget fra 2005 - 2015. Foto: Kim Dahl Hansen Foto: Kim Dahl Hansen

AALBORG:Det er en kølig og grå efterårsdag, da Nordjyske møder Per Clausen i Fjordmarken – Vestbyens grønne plet, der ligger ganske kort fra politikerens bopæl. Det var Per Clausen, der foreslog mødestedet, fordi det ikke kun fungerer som åndehul for byens borgere men også er central i nogle af kommunens politiske diskussioner.

- Det er et sted, der meget godt illustrerer, nogle af de vigtige konflikter her i byen, siger Per Clausen og uddyber:

- Spørgsmålet om vi skal planlægge med udgangspunkt i borgernes ønsker og behov eller i investorernes ønsker om at tjene penge, forklarer han og referer til planerne om at bygge et p-hus i det hjørne af Fjordmarken, der ligger over for Kvickly.

- Men det er også et eksempel på en anden konflikt. Spørgsmålet om, hvordan vi sætter klima, miljø og rekreative områder højt i forhold til at prioritere plads til biler.

Bilerne ud af byen

Klima og miljø er nemlig et af de helt centrale temaer for Enhedslisten ved kommunalvalget. Der skal fokuseres på de transportformer, som reducerer CO2 i stedet for at øge den, mener den garvede politiker.

Kort fortalt skal flere aalborgensere op på cyklen eller ind i bussen.

- Hvis ikke vi gør noget for at sikre, der er flere mennesker, der vælger eller får mulighed for at cykle og bruge kollektiv trafik, eller at flere mennesker får mulighed for at fravælge bilen, så kommer vi til at drukne i biler hernede og i resten af kommunen også, siger han.

De færre biler skal både gøre noget godt for klimaet og fremkommeligheden, og en af måderne, politikeren vil hjælpe folk over i en anden transportform, er pendlerparkeringspladser.

- Vi skal hele tiden forsøge at gøre alternativerne til at tage bilen bedre. Og så er vi også nødt til at sige, når vi kommer ind i nærheden af bymidten, så er der ikke plads til flere biler. Så hvis man kører i bil en del af vejen, så skal der være mulighed for pendlerparkeringspladser, hvor man kan stige om til kollektiv trafik, et el-løbehjul eller en cykel.

Per Clausen foreslår også øget samkørsel som en måde at få flere borgere ud af egne biler. Her mener han, kommunen som arbejdsgiver kunne etablere bedre rammer for fælles transport, og at kommunen derudover kunne bruge dens biler i en slags delebilsordning, som borgerne kan bruge, når bilerne ikke skal bruges af kommunen.

Per Clausen har arbejdet på den politiske venstrefløj, siden han var teenager, og var som medlem af Venstresocialisterne med, da Enhedslisten blev dannet i 1989. Foto: Kim Dahl Hansen <i>Foto: Kim Dahl Hansen</i>

Per Clausen har arbejdet på den politiske venstrefløj, siden han var teenager, og var som medlem af Venstresocialisterne med, da Enhedslisten blev dannet i 1989. Foto: Kim Dahl Hansen Foto: Kim Dahl Hansen

Mindre kul og bedre indkøb

Men der er også andre områder end bare transport, hvor Per Clausen mener, Aalborg Kommune kan og bør gå i spidsen for at gøre en forskel for klimaet.

For selvom han i dag langt fra er den eneste spidskandidat, der taler om kommunal klimapolitik, oplever han en træghed i at få truffet beslutningerne og ført dem ud i livet.

- I dag møder man næsten ingen politikere i Aalborg, som benægter der skal gøres noget ved klimaet, og som ikke vil være grønne. Nu mangler vi bare at blive det i virkeligheden. For når vi analyserer på Aalborgs situation i forhold til klima-udledning, så er den faktisk rigtig dårlig til trods for den gode vilje. Vi har rigtig meget, vi skal nå, hvis vi skal komme i mål.

Selv mener Per Clausen, at fyringen med kul på Nordjyllandsværket skal udfases i 2025 fremfor i 2028, og at kommunen i sine indkøb skal tænke mere miljø- og klimamæssigt bæredygtigt.

- Alle de steder, hvor kommunen er involveret, skal man gå i spidsen med at forsøge at have en klimavenlig og miljøvenlig praksis.

- Vi kunne omlægge vores køkkener, så de havde et mindre CO2-udslip. Vi er kommet godt i gang med vores økologisk omstilling. Til trods for, der har været meget skepsis, er det gået rigtig godt. Foto: Kim Dahl Hansen <i>Foto: Kim Dahl Hansen</i>

- Vi kunne omlægge vores køkkener, så de havde et mindre CO2-udslip. Vi er kommet godt i gang med vores økologisk omstilling. Til trods for, der har været meget skepsis, er det gået rigtig godt. Foto: Kim Dahl Hansen Foto: Kim Dahl Hansen

Borgerne skal høres

Foruden fokus på klima og miljø er Per Clausen også optaget af borgernes indflydelse på byens udvikling. Han mener borgerne skal have langt større indflydelse, end de har i dag.

- I dag kommer borgerne alt for ofte først ind, når investorerne har snakket med kommunen, og så kan borgerne få lov til at korrigere lidt på en god dag. Det skal være borgerne, der bestemmer. Det synes jeg er helt afgørende.

Skal borgerne så inddrages hver eneste gang, der er en ny bygning, der skal bygges?

- Jeg tror, de borgere, som er i området skal inddrages hver gang. I virkeligheden er det måske den inddragelse, der er den nemmeste, for det reagerer folk på, siger Per Clausen og fortæller, at det dog ikke altid skal være naboerne, der bestemmer.

- For at tage en diskussion som foregår, så kan vi have et synspunkt om, at vi af hensyn til fællesskabet bliver nødt til at etablere et energianlæg. Det gør vi, fordi det er vigtigt for kommunen og borgerne som helhed. Men vi er godt klar over, der er nogle borgere i lokalområdet, der synes, det er en dårlig idé. Der må vi så prøve at diskutere med dem, hvordan vi får gjort skaden så lille som muligt, så de føler, de bliver kompenseret. Jeg tror bare, det er vigtigt, man har en dialog og en samtale med borgerne, inden man træffer beslutningen.

- Vestbyen er jo en af de bydele, som er særlig, forstået på den måde, at den har sit helt eget liv, sin egen kultur og egen historie. Man møder jo også folk, der bor her på 4. eller 5. generation. Foto: Kim Dahl Hansen <i>Foto: Kim Dahl Hansen</i>

- Vestbyen er jo en af de bydele, som er særlig, forstået på den måde, at den har sit helt eget liv, sin egen kultur og egen historie. Man møder jo også folk, der bor her på 4. eller 5. generation. Foto: Kim Dahl Hansen Foto: Kim Dahl Hansen

Går efter rådmandspost

Enhedslisten har i dag to pladser i byrådet og en rådmandspost i miljø- og energiforvaltningen, som Per Clausen har vikarieret i, senest under Lasse P. N. Olsens sygemelding.

Det vil også være Per Clausen, der er partiets bud på en rådmand i den næste konstituering, hvor Enhedslistens målsætning er minimum tre mandater.

- Det er min klare forventning, jeg får fire år i rådmandsposten, og så vil nogle af de dygtige, unge ikke mindst kvinder, vi har i Enhedslisten, tage over der.

Den garvede politiker, der også tidligere har siddet i Folketinget, kom først til Aalborg med sine forældre i starten af 70’erne, og har boet her fast siden midt 90’erne. Og selvom han ikke er lige begejstret for alle aspekter af byens udvikling, så mener han stadig, Aalborg er en god kommune at bo i.

- Det skal man ikke være i tvivl om. Selvom jeg er meget kritisk over for mange ting, så er det rigtigt, Aalborg er en god by og god kommune at bo i.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.