Ældre biler koster liv

Resultaterne fra den uafhængige sikkerhedsorganisation EuropNCAP har via bl. a. via bilklubber som FDM været med til at presse bilproducenterne til at forbedre køretøjernes sikkerhed.

Resultaterne fra den uafhængige sikkerhedsorganisation EuropNCAP har via bl. a. via bilklubber som FDM været med til at presse bilproducenterne til at forbedre køretøjernes sikkerhed.

Hvis samtlige færdselsulykker i 2010 var sket med biler fra samme årgang, ville antallet af dræbte bag rattet være halveret og antallet af kvæstede reduceret til en tredjedel. Denne konklusion kan man læse i en ny rapport fra Institut for Transport under Danmarks Tekniske Universitet- i daglig tale kaldet DTU Transport. Instituttet har undersøgt sammenhængen mellem bilers alder og skaderne hos mere end 80.000 førere af person- eller varebiler, der har været indblandet i ulykker mellem 2004 til 2010. Ifølge rapporten er der et "signifikant" fald i graden af personskader, jo nyere bilen er. Der er således en klar sammenhæng mellem bilens alder og sikkerhed. Jo ældre bilen er, jo større er skaderne på føreren ved ulykker. Det giver ifølge instituttet grund til bekymring al den stund, at den danske bilpark er ganske bedaget. Faktisk er gennemsnitsalderen 9,4 år og hele 43 procent af alle personbiler er 10 år eller ældre. - At det forholder sig sådan, skyldes den høje danske registreringsafgift, der gør det uforholdsmæssigt dyrt at anskaffe sig en nyere og dermed sikrere bil, siger adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen. Når sikkerheden blandt nye biler er markant bedre, skyldes det ikke mindst de senere års udvikling af bilers sikkerhed. Her har især FDM og de øvrige bilklubber igennem Euro NCAP været med til at presse bilproducenterne til fortsat at forbedre nye bilers sikkerhed. - Mange er tilbøjelige til kun at se på miljø- og klimaspørgsmålet, når man taler om biler. Men som rapporten tydeligt illustrerer, er der al mulig grund til også at huske at inddrage sikkerheden. Derfor håber FDM også, at regeringen i sin annoncerede omlægning af registreringsafgiften også vil lægge vægt på sikkerhed, så danskerne ikke bare får råd til nogle mere miljøvenlige, men også mere sikre biler, siger Thomas Møller Thomsen.