Bent Stumpes bøvlede dans med DSB

At købe en billet og tage på togtur fra Skagen til Kastrup burde være en enkel sag. Men Bent Stumpe blev meget klogere

Togstationen i Skagen er lukket og sat til salg. Men man kan da købe et klippekort i SuperBrugsen. Det er bare ikke et klippekort, Bent Stumpe har brug for...Foto: Kim Dahl Hansen

Togstationen i Skagen er lukket og sat til salg. Men man kan da købe et klippekort i SuperBrugsen. Det er bare ikke et klippekort, Bent Stumpe har brug for...Foto: Kim Dahl Hansen

SKAGEN:Bent Stumpe er 75 år, og han er gift med Lis.

Ægteparret bor i Geneve i Schweiz, og da Lis er skagbo, har de et hus i Skagen, som de besøger cirka fire gange om året.

Lis og Bent Stumpe har netop haft en dejlig jule- og nytårsferie i Skagen. Men nu er det blevet tid til at vende hjem til Geneve.

Det gik galt

De skal flyve fra Kastrup, og de skal derfor bestille togbilletter fra Skagen til Kastrup.

Det har de prøvet masser af gange før, men denne gang går det galt. Og sagen ender helt grotesk, da DSB oplyser, at Bent Stumpe er nødt til at hente togbilletterne helt i Frederikshavn - to dage før afrejsen mod Kastrup.

- Det vil med andre ord sige, at jeg skal ud på en rejse for at hente billetter til en rejse, siger Bent Stumpe med et sarkastisk smil.

Vi vender tilbage til historien om et øjeblik.

For der er måske et par læsere, som vil antyde, at eftersom Bent Stumpe er 75 år, har han sikkert misforstået et eller andet på internettet.

Præsentation af Stumpe

I den forbindelse er det nok vigtigt at få præsenteret manden ordentligt.

Bent Stumpe er elektronikingeniør, og indtil han gik på pension, arbejdede han på CERN i Schweiz.

CERN er et europæisk center for forskning i partikelfysik, og centret er placeret lige uden for Geneve.

I adskillige artikler i tidsskrifter og aviser kan man læse, hvordan Bent Stumpe løste smartphonens gåde.

Sammen med en makker opfandt elektronikingeniøren nemlig touch screen (aktivering af skærm med en finger), så uden Bent Stumpe måtte vi undvære både smartphones og gps.

Dette bare lige for at understrege, at Stumpe godt kan finde ud af at navigere på internettet.

Kontakt kundecentret

Som nævnt gik det galt, da Bent Stumpe var i gang med at bestille togbilletter til Kastrup.

Et ”vindue” poppede pludselig op på computerskærmen.

- Det var en besked om, at jeg ikke kunne bestille billetter på nettet. I stedet skulle jeg kontakte DSB´s Kundecenter, forklarer Bent Stumpe.

Besøg på stationen

Men først ville Bent Stumpe lige tjekke, om der var andre muligheder.

Derfor valgte han at aflægge stationen i Skagen et besøg. For måske kunne han få sine billetter dér.

Men ak.

Bent Stumpe bliver mødt af en lukket dør, for togstationen er nedlagt, og bygningen er sat til salg.

På døren ind til den gamle station er der en henvisning til SuperBrugsen i Skagen, som har et samarbejde med DSB. Togrejsende kan nemlig købe klippekort i SuperBrugsen.

Problemet er, at Lis og Bent Stumpe ikke har noget at bruge et klippekort til. For de skal jo helt til Kastrup.

Dermed er der ingen vej tilbage.

Visse besværligheder

Bent Stumpe må ringe til DSB’s Kundecenter, hvor han får kontakt til en venlig medarbejder.

Det viser sig, at der er visse besværligheder i forbindelse med den ødelagte Limfjordsbro:

Faktisk skal ægteparret skifte transportmiddel ret mange gange.

Lis og Bent Stumpe ved med sikkerhed, at de først skal med tog fra Skagen til Frederikshavn.

Men herefter ved de rent faktisk ikke, om de på den videre rejse fra Frederikshavn til Brønderslev skal med bus eller tog.

- Det finder vi ud på af på afrejsedagen, siger Bent Stumpe med et skævt smil.

Fra Brønderslev skal ægteparret under alle omstændigheder videre med bus, hvorefter de fragtes til Aalborg. Og så går det ellers derudad - med tog - mod Kastrup.

Ikke på mail

Som nævnt er ægteparret vant til at bestille og betale deres billetter over nettet. Men det kan ikke lade sig gøre denne gang.

- I Kundecentret får jeg at vide, at DSB ikke kan sende mig billetterne på mail. Og derfor skal jeg hente billetterne i den nærmeste såkaldte netbutik, forklarer Bent Stumpe.

Problemet er, at Skagen ikke har en netbutik.

Og da den nærmeste netbutik er i Frederikshavn, betyder det, at Bent Stumpe må tage toget for at hente billetterne.

Det hører med til historien, at reglerne siger, at billetterne skal afhentes to dage før afrejsen.

- Jeg forstår det ikke. I vore dage er alt teknologisk, og så kan man ikke bestille en billet over internettet, siger Bent Stumpe.

Han konstaterer samtidig, at der må være mange fra den ældre generation, der må føle sig ”hægtet af” i forhold til at købe en billet hos DSB.

Tja...

NORDJYSKE ville gerne have svar på, hvorfor Bent Stumpe har så store problemer med at købe togbilletter på strækningen fra Skagen til Kastrup.

Vi ville også gerne have svar på, hvorfor Bent Stumpe er nødt til at rejse fra Skagen til Frederikshavn for at hente billetterne.

NORDJYSKE henvendte sig første gang til DSB tidligt torsdag eftermiddag.

Vi blev stillet om til DSB´s kommunikationsafdeling i København, hvor en medarbejder lovede at undersøge sagen.

Fredag morgen sendte NORDJYSKE en mail til den pågældende medarbejder og rykkede for et svar.

Det har dog vist sig at være forgæves.

DSB har tilsyneladende ikke ønsket at medvirke i denne artikel.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.