Black Friday sætter ny rekord

Der shoppes i stor stil på Black Friday - den 25. november. Og nettet er nærmest glødende af de mange køb, hvor danskerne også køber en stor del af julehandelen ind. Arkivfoto.

Der shoppes i stor stil på Black Friday - den 25. november. Og nettet er nærmest glødende af de mange køb, hvor danskerne også køber en stor del af julehandelen ind. Arkivfoto.

Julen står snart for døren, og for danskerne betyder det, at vi handler online i stor stil.

I år forventes danskerne at bruge flest penge i julesæsonen på Black Friday den 25. november, hvor vi i alt vil købe for hele 449 mio. kroner - og størstedelen af pengene vil tilfalde danske webbutikker. Det estimerede forbrug er næsten en fordobling i forhold til sidste år, hvor prognosen for Black Friday var 280 mio. kroner. Det viser en ny undersøgelse fra Adobe.

I år topper danskernes juleindkøb på Black Friday den 25. november, og det samlede forbrug forventes at nå hele 449 mio. kroner på dagen, hvilket er næsten en fordobling i forhold til sidste års prognose. Det fremgår af Adobes nye Holiday Shopping Prediction-rapport, der forudsiger shopping-tendenser på tværs af en lang række lande inkl. Danmark.

- Black Friday er blevet et etableret fænomen i den danske detailbranche. Vi ser en markant opgradering hos butikkerne, der planlægger masser af tilbud på dagen. Ifølge vores forventninger vil danskerne bruge i alt 449 mio. kroner på dagen i år, hvilket er næsten en fordobling i forhold til sidste års prognose, siger Imran Afzal, nordisk marketingchef for Adobe Marketing Cloud.

Ifølge rapporten forventes danskerne i hele juleperioden november-december at bruge ca. 1,7 milliarder USD - svarende til 11,6 milliarder kroner - på nethandel.

For danske webbutikker er de indenlandske kunder vigtigst, idet de udgør hele 93,7 pct. af de besøgende. Dermed er vi en del af en nordisk tendens, hvor webbutikker i høj grad oplever indenlandsk trafik. Andelen for Norge er 94,7 pct., 93 pct. for Sverige og 89,7 pct. for Finland. Hermed ligger Norden i toppen kun overgået af et land - Japan - der med hele 97,5 pct. har den største andel af indenlandske besøgende.

Ifølge Imran Afzal viser danskernes fokus på hjemlige webbutikker et uudnyttet potentiale i forhold til pundets nylige værdifald:

- Vores analyse viser, at danske webbutikker får langt flest besøgende fra Danmark. Det kan hænge sammen med flere ting, bl.a. at leveringstiden herhjemme typisk er kortere, og at danskerne oplever butikkerne som mere sikre end udenlandske. Men der kan i mange tilfælde være penge at spare ved at kigge mod udlandet. F.eks. betyder pundets dramatiske fald, at det kan være værd at undersøge britiske webbutikker til sine juleindkøb.

I den anden ende af spektret er de britiske webbutikker, hvor hele 20 pct. af besøgende kommer fra udlandet.

Adobes Holiday Shopping Prediction-rapport bygger på analyse af anonymiseret data fra 100 mia. besøg til webbutikker i Europa og Asien fra januar 2013 til oktober 2016.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.