Alternativ energi

Bølgehøvl skrottet i Hanstholm efter to år

Bølgehøvlens opfinder klar til at bygge en ny og lettere bølgehøvl

Bølgehøvlen Waveplane er nu blevet skrottet efter at have ligget på kajen i Hanstholm siden maj 2009. Firmaet bag høvlen er konkurs, men et nyt projekt er på vej med den oprindelige opfinder af bølgehøvls princippet Erik Skaarup i spidsen. Han håber,

Bølgehøvlen Waveplane er nu blevet skrottet efter at have ligget på kajen i Hanstholm siden maj 2009. Firmaet bag høvlen er konkurs, men et nyt projekt er på vej med den oprindelige opfinder af bølgehøvls princippet Erik Skaarup i spidsen. Han håber,

Den gule bølgehøvl, der i to et halvt år har ligget på kajen i Hanstholm, blev i sidste uge hugget op efter, at selskabet bag Waveplane A/S gik konkurs. Den var det første af foreløbig tre forskellige lokale projekter, hvoraf to stadig er i gang ved Hanstholm, på at trække energi ud af havets bølger. Men med ophugningen er det ikke slut for bølgehøvlen ved Hanstholm. Manden bag bølgehøvlpatentet, Erik Skaarup fra Gentofte, formand for bølgekraftforeningen, har fået patentet og rettighederne tilbage og er i fuld gang med at samle kapital til en ny, men lettere udgave af høvlen, som han håber at kunne få i havet ved Hanstholm igen til efteråret. Røg på stranden i 2008 Waveplane høvlen blev søsat i slutningen af 2008, men rev sig løs og drev på land efter blæsevejr i februar 2009. Den 110 tons tunge bølgehøvl blev alvorligt beskadiget efter kontakten med stranden og blev trukket til Hanstholm for at afvente en reparationstur til Hirtshals. Men selskabet bag projektet, Waveplane A/S fik i stedet lov til i maj 2009 at løfte den store konstruktion op på Østmolen i Hanstholm for at blive repareret her. Men reparationen blev aldrig gennemført, og projektet kuldsejlede. I sidste uge blev den store stålkonstruktion så klippet i stykker og kørt væk. På Hanstholm Havn er Klaus Hansen, havnemester glad for at bølgehøvlen er væk: - Den lå et dumt sted - lige hvor fiskerne strækker wirer. Nu kan vi atter bruge den plads igen, siger han. - Jeg har nu taget patentet tilbage og er i fuld gang med at lave et nyt projekt, der skal ende med en ny, lettere udgave af bølgehøvlen, som skal fungere som den var tiltænkt, siger Erik Skarup. Den nu skrottede høvl var af Waveplane bygget helt forkert. Den var for voldsom bygget og havde alt for meget opdrift, næsten bygget som et skib. Den nye konstruktion bliver kun halvt så tung, omkring 50-60 tons, og dermed billigere at bygge. Den vil ikke få opdrift, og derfor blive meget lettere at styre i havet. - Prisen for den nye vil kun blive 3-5 millioner kroner, siger Erik Skaarup. Den nye prototype skal også forankres længe ude i havet. Den skal ud på 2,5 km på 30-40 meter vand.