400 børn til Naturfagsmaraton

Elever fra alle kommunens 6. klasser lavede rensningsanlæg og undersøge bedste bananopbevaring

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Eleverne har arbejdet på en eksperimenterende måde. Foto: Henrik Louis HENRIK LOUIS

BRØNDERSLEV:400 børn fra 6. klasser i hele kommunen har været samlet til en naturfagsmaraton, som foregik i Østside Hallen i Ø. Brønderslev.

Børnene fordeler sig på 20 klasser, og de har siden 1. november haft mulighed for at arbejde med opgaver fra Naturfagsmaratonen, hvor de kunne eksperimentere og arbejde med tingene og opfinde noget.

- Man arbejder med naturvidenskabelige metoder, innovation og en eksperimenterende arbejdsmetode, og det gør man så via de her opgaver, som er virkelige problemstillinger, man kan komme ud for, fortæller Henrik Sparvath, der er skoleleder på Øster Brønderslev Centralskole.

Et eksempel er, at børnene har arbejdet med spildevand i en fiktiv by, Grønby, som flere gerne vil flytte til.

- De har tænkt på, hvor mange gange i løbet af en dag man bruger vand. Hvis flere flytter til Grønby, bliver der mere vand og spildevand. Hvis borgerne selv kan opsamle og genanvende det, så vil det kunne spare noget på det rene vand. Børnene har bygget et minirenseanlæg til at rense beskidt vand, fortæller Henrik Sparvath.

Han fremhæver også, at at måden at arbejde på er med åbne opgaver, som der ikke er noget bestemt facit på, og hvor der kan være mange forskellige løsninger.

- Det betyder, at de er nødt til at være kreative og tænke kreativt, og de er nødt til at være innovative og eksperimentere sig frem til nogle ting, for de kan ikke finde det rigtige facit nogle steder. De skal samarbejde og opfinde nogle ting og finde en god løsning i fællesskab på en problemstilling. Det er udfordringen, opsummerer skolelederen.

En anden af opgaverne handlede om at finde en god løsning på at opbevare bananer.

- Så har de været i Netto og høre, hvordan de opbevarer deres bananer. De er nødt til at undersøge nogle ting. De har lagt bananer i kasser og taget temperaturer med intervaller, prøvet sig frem og har været ude og snakke med nogle mennesker, fortæller Henrik Sparvath.

På selve dagen i Ø. Brønderslev præsenterede børnene de ting, de havde lavet, og lærerne var blevet introduceret til at være dommere.

- Der var også naturfagsstafetter med opgaver af forskellige slags, fortæller Henrik Sparvath.

Der blev dystet i helmaraton, som er for klasser der har løst alle opgaver, og halvmaraton for klasser, der har taget fem af dem.

Der blev fundet en vinder i hver - det blev Hjallerup Skole i halvmaraton og Klokkerholm Skole i helmaraton.

Naturvidenskabernes Hus står bag Naturfagsmaraton, og 25.000 skoleelever fra 5. og 6. klasse over hele landet dyster i perioden februar til maj om de bedste opfindelser i Naturfagsmaraton.

I Brønderslev Kommune har man valgt, at alle 6. klasser skal deltage.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.