Bycyklerne i Aalborg er fortid

Hele samlingen af cykler er endt på et depot ordningen blev for dyr

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

AALBORG:De blå bycykler er fortid i Aalborg. Stativerne står tomme, og alle cykler er kørt på lager og samler støv.

Beslutningen begrundes med, at økonomien ikke længere hænger sammen.

Cyklerne kom på gaden i 2009 med EU-støtte, fordi Aalborg på det tidspunkt var en del af det europæiske trængselsprojekt Archimedes.

For lidt for pengene

Men da støtten udløb, måtte Aalborg finde endnu flere penge til at holde ordningen i live.

Helt galt blev det i fjor, da energikoncernen Vattenfall ikke længere ønskede at være hovedsponsor. Dermed forsvandt yderligere 500.000 kr. fra driften. Kommunen valgte at sende cyklerne på gaden, men i et mindre antal end tidligere. 140 mod små 200 cykler, da ordningen toppede.

Beslutningen om helt at droppe bycyklerne sparer kommunen for en årlig driftsudgift på cirka 700.000 kr..

- Cyklerne blev da brugt rundt omkring, men set i forhold til, hvor meget de blev brugt, og hvad det kostede, er det besluttet, at de ikke skal på gaden igen, siger afdelingsleder Mette Skamris, Aalborg Kommunes by- og landskabsforvaltning.

Hun tilføjer, at det er en beslutning truffet på embedsmandsniveau, men at det er sket i forståelse med politikerne.

Manglede data

Ikke kun økonomien har været en udfordring. Kommunen har i hele perioden fra 2009 til 2014 savnet en systematisk indsamling af data, der kunne give et mere præcist billede af, hvor mange, der benyttede cyklerne, og hvor langt de kørte.

Selv om de fleste cykler blev behandlet pænt og afleveret i stativerne, har kommunen også oplevet et vist misbrug. Cykler blev taget med hjem i private opgange og var ude af cirkulation i lange perioder.

Misbruget var nemt, fordi cyklerne kun kostede 20 kr. i møntindkast, og mønten kom tilbage, når cyklen blev sat tilbage i et stativ.

De tidligere bycykler er nu stuvet sammen i en lagerhal og vil blive givet væk til institutioner, organisationer eller firmaer, som har et behov. En portion er allerede doneret til havnen i Mou, og andre kan også melde sig.

Delecykler med strøm

Aalborg har ikke opgivet delecykler, men det bliver i givet fald en helt ny ordning, hvor kommunen ikke har noget økonomisk i klemme.

Aalborg har en ansøgning inde hos et nyt EU-program, Horizon 2020, der drejer sig om ”smart cities and societies” - altså smarte byer og samfund.

Et tiltag er en ny delebil-ordning med elbiler, og måske oprettes også en cykelordning med elcykler.

Økonomisk har kommunen ikke noget i klemme. Ordningen skal drives af et privat firma, og kommunens interesse er primært at få placeret biler og cykler strategisk rigtigt.

De eldrevne delecykler skal primært placeres på samlingspunkter i det østlige Aalborg, hvor der skønnes at være et behov for eksempelvis at komme nemt og bekvemt til en letbanestation.

Men endnu er det usikkert, om der overhovedet kommer en ny cykelordning, og den kan tidligst komme i drift i 2016.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden