Byrådsmedlem: - Vi svigter drengene

Tre ud af fire elever i specialklasser er drenge. 65 procent af eleverne i det almene gymnasium er piger. Den samme overvægt af piger findes nu også på de videregående uddannelser.

- Billedet er næsten det samme hele vejen rundt, konstaterer byrådsmedlem Frode Thule Jensen (V). Han er landmand, men brænder for folkeskolen. Han har siddet i bestyrelsen for Torslev Skole i ti år og i børne- og ungdomsudvalget i fire. Han ser de skæve kønsfordelinger i uddannelsessystemet som udtryk for, at der er noget helt galt med undervisningsformen i udgangspunktet: folkeskolen. Tabt i folkeskolen - Det har ikke altid været sådan. Udviklingen er sket siden 1970'erne. Uden nogen har gjort noget ved det. Han tror ikke, at drenge er dummere end piger. Men 65 procent af dem, der slet ikke får en ungdomsuddannelse, er drenge. De bliver tabt i folkeskolen, mener Frode Thule Jensen - Der er sket en akademisering af undervisningen. Den er blevet mere motiverende for "flittigliser" end for urolige drenge. Derfor er vi nødt til at sige, at det må I - lærere, skoleledere, børne- og ungdomsudvalget og skoleforvaltning - gøre noget ved, siger han. - For hvis vi ingenting gør, så svigter vi drengene. Han vil helst lade fagfolk kloge sig på, hvad der skal ændres. Men han hæfter sig ved, at de tekniske gymnasier tiltrækker flest drenge og mener dér kan være inspiration at hente i en mere projektorienteret undervisning. Han konstaterer, at "håndværket" er blevet nedprioriteret i folkeskolen. Det kan være en af grundene til at drenge mister interesse for undervisningen, mener han. - De sejre, som drengene måske ikke fik de de boglige fag, dem vandt nogle tidligere i sløjd og metalsløjd. Overset mulighed Delte undervisningsforløb for drenge og piger tror han er en oftest overset mulighed for at imødekomme drengenes særlige behov. - Og så skal vi have forældre ind på banen og udbygge samarbejdet mellem skole og hjem. Skolen skal møde forældrene med forventninger, siger Frode Thule Jensen.