Cykelbokse skal forhindre højresvings-ulykker

Tre nye tiltag skal mindske antallet af de farlige ulykker

Arkivfoto <i>Pressefotograf Michael Bygballe</i>

Arkivfoto Pressefotograf Michael Bygballe

HELE LANDET: Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet og Rigspolitiet præsenterer i dag en strategi med forslag til, hvordan cyklister undgår at blive kørt ned og ofte dræbt af lastbiler i højresvingsulykkerne.

Der er blevet skelet til udlandet, hvor der er færre af denne slags ulykker, og allerede nu arbejdes der videre med tre ideer.

Det er cykelbokse, undervisningspakke til chaufføruddannelsen og videndeling med kommunerne.

Et frirum for to-hjulede

En cykelboks er et ekstra venteareal til cykler, som er placeret foran bilernes stoplinje i højresvingsbanen. Den er markeret med et hvidt cykelsymbol og en stoplinje.

Boksen betyder, at cyklister, der holder for rødt, er mere synlige for bilerne og lastbilerne. Boksen sikrer også, at cyklisterne kan passere krydset før den øvrige trafik, og før lastbilerne drejer til højre.

Der er kun få cykelbokse i Danmark, mens der er mange i Holland og i større byer som Stockholm og London.

Ekstra undervisning

Desuden vil transportminister Magnus Heunicke drøfte en undervisningspakke til lastbilchauffører med partierne bag aftalen om en grøn transportpolitik.

Når chaufførerne hvert 5. år skal på efteruddannelse, skal forebyggelse af højresvingsulykker på programmet.

Transportministeriet og Vejdirektoratet vil arbejde på at give kommunerne, som ejer 95 procent af landets vejnet, mere viden om forebyggelse af højresvingsulykker.

Politiet ser på spejle

Endelig vil politiet holde ekstra øje med, om lastbilernes spejle er korrekt indstillet, så chaufførerne kan orientere sig.

I 2013 kostede højresvingsulykker syv cyklister livet, 13 kom til skade, og både antallet af dræbte og tilskadekomne var højere end året før.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.