Apollo mangler at få de sidste 200 gæster hjem fra udlandet
200 strandede gæster skulle have været hjemme fra ferie i weekenden, men først nu kan Apollo hente dem.

Omkring 40 procent af Apollos rejser denne sommer er med SAS-flyvninger, og derfor har de seneste fjorten dages pilotstrejke ramt flyselskabet hårdt. Nu mangler Apollo at få de sidste omkring 200 strandede 14 dages-gæster hjem, og det lykkes formentlig de kommende dage, fortæller salgsdirektøren. (Arkivfoto). Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Apollo har fortsat omkring 200 gæster, som er strandet i udlandet, og som skulle være landet på dansk jord i weekenden.
Det fortæller salgsdirektør i Apollo Glenn Bisgaard.
- Vi har cirka 200 strandede gæster derude, som skulle have været hjemme i weekenden. Det er 14-dages-gæster, så de har faktisk været væk under hele strejkeperioden.
- Men fordi flyene ikke kom afsted hen over weekenden som planlagt, så strandede de derude. Dem er vi begyndt at tage hjem i det omfang, det er muligt.
Han fortæller, at da forhandlingerne mellem SAS og piloterne brød sammen i begyndelsen af juli, og omkring 1000 SAS-piloter gik i strejke, havde Apollo cirka 2700 gæster ude.
Da piloterne indgik en dispensationsaftale med SAS om at flyve strandede feriegæster hjem, lykkedes det Apollo at få 1200 hjem. Men da piloterne droppede aftalen, efterlod det 1500 Apollo-gæster i udlandet.
Det lykkedes efterfølgende at hente langt størstedelen hjem.
Glenn Bisgaard fortæller, at der er lavet løsninger for nogle af de resterende 200, men ikke for alle. Det hjælper dog, at strejken er slut, efter at SAS og piloterne mandag aften landede en ny overenskomstaftale.
- Det betød blandt andet, at vi mandag fik et fly afsted til Korfu som planlagt, og så fløj det videre til Kreta og hentede nogle strandede gæster, som skulle have været hjemme lørdag-søndag. Så de kom til Danmark mandag aften.
- Det er sådan nogle løsninger, vi ser på. Nogle af øerne er mindre græske øer, hvor ikke mange fly lander, og det gør det svært at finde hurtige løsninger. Men vi arbejder på højtryk, fortæller han.
Godt 40 procent af Apollo kunder i sommerferien flyver normalt på charterferie med SAS.
Glenn Bisgaard kalder de seneste to uger en "udfordrende tid", hvor timingen for strejken var "uheldig", fordi den lå midt i højsæsonen.
- Men vi glæder os, især på kunder og gæsters vegne, over, at dem, der skal rejse med os i de kommende uger, kan komme afsted som planlagt.
- Vi er ikke sure på SAS, vi er glade for, at parterne er nået til enighed, og så har vi valgt at se fremad sammen med SAS, siger han.
Tidligere tirsdag oplyste Alexandra Lindgren Kaoukji, som er pressechef for SAS, til Jyllands-Posten, at der er omkring 3000 charterpassagerer, som stadigvæk er strandet på en charterdestination.
Ifølge pressechefen er omkring halvdelen danskere. Hvordan og med hvem de er rejst har det ikke være muligt at få svar på tirsdag aften.
Det er ikke til at sige, hvornår SAS' flydrift er tilbage ved normalen igen, siger hun til Jyllands-Posten.
/ritzau/
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.