Kemiske stoffer præger skolernes indeklima

Den hidtil største undersøgelse i skolerne viser over 450 forskellige kemiske stoffer i klasselokalerne.

Elever fra Frederiksberg Skole er blandt de deltagende 76 klasser landet over, der har deltaget i Masseeksperimentet 2021 om kemiske stoffer i klasselokaler. Fotograf Jakob Vind. <i>Free</i>

Elever fra Frederiksberg Skole er blandt de deltagende 76 klasser landet over, der har deltaget i Masseeksperimentet 2021 om kemiske stoffer i klasselokaler. Fotograf Jakob Vind. Free

Over 450 forskellige kemiske stoffer hvirvler rundt i luften i de danske klasselokaler. Det viser resultater fra det store Masseeksperiment om indeklimaet i landets skoler.

I stort set alle undersøgte klasser var der koncentrationer af flygtige organiske forbindelser over de anbefalede niveauer.

Mange af stofferne kommer fra eleverne såsom udåndingsluft, sved, deodoranter samt madpakkespisning. Dertil komme lokalernes eget bidrag fra materialer og udstyr. 15 procent af de mest hyppigt forekommende stoffer er potentielt sundhedsskadelige.

- Vi ved, der er problemer med indeklimaet i mange af klasserne. Vi har længe vidst, at der er høje niveauer af CO2 i rummene, siger adjunkt Kasper Vita Kristensen, fra Institut for Bio- og Kemiteknologi ved Aarhus Universitet.

- Men vi ved nu, at der også er mange forskellige kemikalier i klasselokalerne. Vi har mistanke om, at det måske er blandt disse, vi finder de store synder og noget, vi skal kigge nærmere på.

Han understreger, at det ikke er sundhedsskadeligt at sidde i de lokaler, der er undersøgt.

- Men mange kan stadigt være generende. Kemi i klasseluften kan være særligt vigtig, når det kommer til elevernes og lærernes trivsel og måske endda også deres evne til at præstere.

Det er første gang, der er lavet så omfattende en undersøgelse af kemien i klasselokaler. 76 klasser på skoler over hele landet har bidraget til Masseeksperimentet, der skal give eleverne viden i naturfag, som de kan bruge i praksis.

Bag står det nationale naturfagscenter Astra og Institut for Bio- og Kemiteknologi på Aarhus Universitet med støtte fra den filantropiske forening Realdania og Villum Fonden.

Realdania har i årevis arbejdet med at forbedre skolernes indeklima.

- Der er desværre ingen forbedring sket af luftkvaliteten siden 2009 og det første Masseeksperiment, siger projektchef Anne Gade Iversen.

- 90 procent af danske skoler er fra før, der kom krav til ventilation i bygningsreglementet. Indeklimaet er jo usynligt, og i en travl skoledag er der mange andre dagsordener, hvor manuel udluftning ser ud til at være svært.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.