Høje brændstofpriser får færge til at sløjfe afgange

Hold hovedet koldt og se tiden for brændstofpriserne an, lyder opfordringen fra små færgeselskabers forening

Læsøfærgen. <i>Kirsten Østergaard</i>

Læsøfærgen. Kirsten Østergaard

Opdateret med flere kommentarer

De stigende brændstofpriser har allerede gjort det dyrere at tage flere færger rundt omkring i Danmark, og nu kommer der så aflysninger.

Tillægget har ikke været nok til at dække priserne for Læsøfærgen, der derfor aflyser flere afgange i september og oktober.

- De stigende brændstofpriser har gjort det bydende nødvendigt at spare for at få Læsøfærgens økonomi til at hænge sammen. Der er indført et olietillæg på priserne, som afhjælper noget af merudgiften, men det er ikke tilstrækkeligt, fremgår det af en meddelelse på færgens hjemmeside.

Det er syv afgange om fredagen og om søndagen i september og oktober, som bliver aflyst. Det drejer sig om afgange, hvor der er færrest med.

Beslutningen er truffet i samarbejde mellem færgens ledelse og Læsø Kommune, der ejer færgerne.

Det er en ærgerlig beslutning, der også bliver lidt problematisk, siger borgmester Tobias Birch Johansen (V).

Han understreger, at det er småting, set i lyset af hvad der sker i Europa.

- Men det er en udfordring, at vi nu er nødt til at gå i en anden retning end den, der har vist sig at være den rigtige de sidste par år - nemlig flere afgange og lavere priser.

- Så der kommer til at ske noget med den frie bevægelighed i forhold til at bo på Læsø, og det ærgrer os, siger han. Hvor hårdt det rammer, er dog svært at sige:

- Der er stigende energipriser, som kan gøre det at drive virksomhed på Læsø mindre attraktivt, og det er forbundet med ekstra omkostninger i forvejen. Så det er problematisk, lyder det fra borgmesteren.

Læsøfærgens kontor har allerede taget kontakt til dem, der har booket billetter til de aflyste afgange, lyder det ifølge hjemmesiden.

Konkret er der tale om enkelte afgange den 16., 18., 23., 25. og 30. september samt den 2. og 16. oktober.

De aflyste afgange omfatter kun færgen Ane. Dermed er det stadig muligt at rejse mellem Frederikshavn i Nordjylland og Læsø med færgen Margrethe, som sejler på andre tidspunkter.

Jacob Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier, peger på, at flere aflyste afgange er en mulighed for færgeselskaber.

- Man har forskellige håndtag, man kan dreje på. Man kan sejle færre afgange, sejle langsommere eller se på, om man kan lægge det oven i prisen eller tage det fra overskuddet.

- Jeg tror, at hvis de her priser bliver i det her leje, så kommer flere færgeselskaber til at reagere på det, siger han.

Ifølge Lars Hansen fra Småøernes Færgeselskaber er der dog stadig grund til at holde hovedet koldt, inden man begynder at aflyse afgange og lægge tillæg oven i billetpriserne på færgerne.

Markedsprisen på en tønde olie er i øjeblikket 91 dollar - svarende til cirka 680 kroner - men prisen har været oppe over 100 dollar per tønde i de ni år, Lars Hansen har været en del af branchen.

- Mon ikke krigen i Ukraine, der er en af en af hovedårsagerne til det her, slutter snart. Og så kan man komme tilbage til normale tider.

- Det har altid været sådan, at når brændstofpriserne stiger, er det ikke sjovt at være færgeselskab. Og når de er lavere, kan vi lægge lidt på i cigarkassen til dårligere tider, siger han og tilføjer:

- Det altafgørende er, at man har en hyppig færgefrekvens fra øerne. Man kan spare rigtig meget brændstof ved at bruge genvejsfærgernes ruter i stedet for at køre en stor vej udenom, siger han.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.