Mindre misbrug sænker Dankortpriserne i fysiske butikker

Misbrug af Dankort i fysiske butikker faldt med knap 43 procent fra 2019 til 2020, viser tal.

Priserne på Dankortdrift i fysiske butikker sættes ned med otte procent fra 1. april. (Arkivfoto) <i>Signe Goldmann/Ritzau Scanpix</i>

Priserne på Dankortdrift i fysiske butikker sættes ned med otte procent fra 1. april. (Arkivfoto) Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Det har været sværere for svindlere at aflure Dankortkoder i de fysiske butikker de seneste to år. Det er med til at presse prisen ned på butikkernes brug af Dankort.

Det oplyser Esben Jørgensen, der er direktør for Dankort hos selskabet Nets.

- I 2020 og 2021 har vi på grund af coronakrisen holdt mere afstand. Og en af kilderne til misbrug i butikkerne er jo, at din kode bliver afluret, siger han.

- Men med den større afstand har det ikke på samme måde været muligt.

De lavere priser er et direkte resultat af, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hvert år foretager et omkostningsstudie af, hvad det koster at drive Dankortsystemet for butikkerne.

Det er med til at fastsætte rammerne for, hvor meget Nets må opkræve fra detailhandlen for fysisk handel med netop Dankort.

I forbindelse med studiet fra sidste år, der tager udgangspunkt i tal for 2020, skal Nets nu sætte priserne ned med otte procent fra 1. april.

Fra 2019 til 2020 faldt misbruget ved fysisk handel med omkring 43 procent, viser tallene. Tallene dækker kun over Dankort og ikke eksempelvis Visa og Mastercard.

Mindre misbrug indebærer, at tabene i systemet bliver nedbragt. Det samme sker for omkostningerne til driften.

- Foruden den større afstand, er sikkerheden også blevet større. Eksempelvis når man handler på nettet, hvor vi er stærke til at identificere og verificere kunderne.

- Derudover har vi haft et rigtig godt samarbejde med politiet i forhold til misbrug i den fysiske handel, som har gjort, at vi i højere grad har kunnet dæmme op for det.

Torsdag formiddag sender Nets en ny prisliste ud til de fysiske butikker, hvor der kan vælges mellem to forskellige løsninger.

Enten kan man betale et fast gebyr hver måned, der fastlægges ud fra antallet af transaktioner, eller man kan betale en procentdel af salgsprisen på de solgte varer.

Om forbrugerne kommer til at kunne mærke de lavere priser, er op til butikkerne selv.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden