Debatmøde: Skal ulven have lov til at være her?
Landboforening arrangerer ulvemøde for nordjyske landmænd
Opdateret kl. 14:21
BRØNDERSLEV: Tirsdag 1. maj debatterer nordjyske landmænd ulvens tilstedeværelse i landskabet.
Det sker ved et møde arrangeret af LandboNord, og det foregår i landboforeningens lokaler i Erhvervsparken i Brønderslev.
Til mødet vil der være et panel bestående af: Lars Hvidtfeldt, viceformand i Landbrug & Fødevarer og medlem af Vildtforvaltningsrådets ulvegruppe, journalist Erik Poulsen, vildtkonsulent Tommy Hansen, Naturstyrelsen Thy, og Claus Lind Christensen, formand for Danmarks Jægerforbund.
Naturpleje svært
Skal nordjysk landbrug drives med en ulv i baghaven, eller skal ulven overhovedet være her? Sådan lyder oplægget til debatten, og landbrugets repræsentanter har på forhånd kridtet banen op med en skeptisk holdning til det kontroversielle rovdyr.
- For os, der har problemet inde på livet, kan det ofte være svært at holde styr på, hvad der er op og ned i en debat, som af og til løber af sporet. I øjeblikket er der flere medlemmer, som helt opgiver at drive naturpleje af frygt for, at deres dyr bliver angrebet. I nogles øjne skal vi bare hegne arealerne endnu bedre ind, men det vil mange steder være en kæmpe opgave, siger formanden for LandboNords Kødkvægsudvalg, Jørgen L. Jensen.
Landbrug & Fødevarers viceformand, Lars Hvidtfeldt, arbejder på, at der bliver fundet løsninger både nationalt og i EU.
- Vores helt klare tilgang er, at vi skal kunne regulere problemulve, hvis det kan sikre, at vi i Danmark også i fremtiden kan have udegående husdyr. Justitsministeren har allerede udtalt, at det er muligt at handle i nødværge over for truende ulve, og at det punkt derfor vil blive skrevet ind i den nye ulveplan, siger Lars Hvidtfeldt.
Mødet begynder kl. 19, og det er nødvendigt at tilmelde sig på forhånd hos LandboNord senest mandag.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.