Søvn

Du behøver ikke sove otte timer

Der findes mange råd om søvn, men mange er myter. Se hvilke der er hold i og få en god nattesøvn.

En god nattesøvn er afgørende for, hvordan du fungerer i hverdagen. Derfor er der også mange gode råd til, hvordan du sover mest optimalt, men det er ikke alle råd, der er lige gode. Det skriver tv2.dk. Her er fem af de mest almindelige myter: Jeg skal sove otte timer om natten Vores samfund er indrettet sådan, at otte timers sammenhængende søvn er det ideelle for os. Men det er ikke nødvendigvis det mest hensigtsmæssige. I nogle lande tager man en lur i varmen midt på dagen og sover til gengæld mindre om natten. Ældre har brug for mindre søvn Ældre har et anderledes søvnmønster, fordi de ofte ikke ikke er under det samme tidspres som yngre mennesker. Derfor tager de ofte en middagslur - til gengæld sover de måske ikke nær så meget om natten. Jeg drømmer aldrig Alle drømmer, når de sover - det er bare ikke alle, der husker sine drømme. Hvis man ikke vågner i selve drømmefasen, er det svært at huske drømmen. Især under REM-søvnfasen er drømmene stærkt visuelle. Drømmene i de andre søvnfaser er mere diffuse. Jeg sover bedst i min egen seng Søvnen er ofte mere overfladisk, hvis man sover et fremmed sted, fordi man er mere utryg og vagtsom. Undersøgelser har desuden vist at læger, der sover hjemme på en tilkaldevagt, er mere forstyrrede i deres søvn, end når de har fri. Søvngængere må ikke vækkes Det er ikke farligt at vække en søvngænger. Det værste, der kan ske er, at personen bliver forskrækket, fordi man forventer at vågne op i sin seng. Det kan dog være svært at vække en søvngænger, fordi søvngængeri foregår i den dybe søvn.