Dyrere at køre en flextur
Prisen er steget på Flextur, der skal kompensere for nedlagte busruter

Galleri - Tryk og se alle billederne.
NORDJYLLAND:Cirka 10.000 nordjyder fra områder med dårlig busbetjening benytter sig hver måned af NT Flextur. De skriver NORDJYSKE Stiftstidende mandag.
Ved en flextur ringer passagererne og bestiller transport hos NT. De bliver kørt med taxa eller minibus til deres bestemmelsessted. Ordningen er en kompensation til passagererne, efter at mange busruter er nedlagt i tyndt befolkede områder.
- Bare fordi man bor i en landsby, så skal man ikke afskæres fra at have adgang til benytte kollektiv trafik, siger formand for NT, rådmand Thomas Kastrup-Larsen.
Flere bruger flexture
Stadigt flere nordjyder har fået behov for at finde alternativ transport, i takt med at Nordjyllands Trafikselskab de senere år har opgraderet de store og mest benyttede ruter direkte mellem storbyerne, på bekostning af ruter gennem landsbyer og tyndt befolkede områder.
87 procent af brugerne er tilfredse med ordningen og 94 procent vil anbefale den til andre.
Alt for populær
I 2010 hvor mange ruter blev nedlagt, indførte NT samtidig et nyt takstsystem, hvor de enkelte kommuner kunne vælge at give tilskud, så prisen på flexture blev bragt ned fra den reelle pris på 12 kroner pr. kilometer, til 3,5 eller 5 kroner. Det fik antallet af passagerer til at eksplodere fra cirka 3000 til 16.000 om måneden og nogle kommuner valgte derfor at hæve taksten, for ikke at overbelaste kommunernes økonomi.
Der er i dag stor forskel på hvad det koster at benytte Flextur - i Aalborg Kommune, hvor rutenettet er mest udbygget, skal borgerne betale den fulde pris for Flextur. I f.eks Rebild kommune, hvor mange borgere er berørte af nedlagte ruter, har det kommunale tilskud bragt prisen ned på 3,5 kroner pr kilometer.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.