En dag i tyskens liv

Fra i dag kan historieelever få en alternativ vinkel på besættelsen.

9
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

FREDERIKSHAVN:bag metertykke betonmure står de. Testgruppen. Ni elever fra Stolpedalsskolens 8.b i Aalborg spejder på interaktive skærme ud over Kattegat. Pludselig indløber beskeden: ”Skib observeret.” Nu er det så op til eleverne at identificere skibet og derefter beslutte, om det skal lide samme skæbne som tusinder af andre fartøjer under 2. Verdenskrig - nemlig sænkning med tab af hundredevis af liv til følge.

I dag åbner Bangsbo Fort ved Frederikshavn nemlig for Bangsbo Experience. En interaktiv tilgang til historiefortælling, hvor eleven bliver sat i rollen som tysk soldat ved Bangsbo Fortet under krigen. Eleverne skal på store interaktive skærme overvåge kystlinjen ved Frederikshavn ved hjælp af de samme værktøjer, som tyskerne havde til rådighed. Bare i digital form.

En anderledes vinkel

Museumsinspektør ved Bangsbo Fort, Hans Munk Pedersen fortæller:

- Det er vigtigt også at fortælle denne version af krigen. I mange år har man nærmest undgået de ”grå” sider af historien, men det vil vi gerne bryde med. Faktum er, at ikke alle tyskere var onde nazister, ligesom ikke alle danskere var patriotiske frihedskæmpere.
Omkring skærmene står børnene stadig. Der har netop været et angreb på en tysk ubåd. En trykket stemme meddeller, at godt 200 sjæle er gået ned, mens en dyb sirene skaber en hektisk stemning. De engelske torpedobåde skal findes og sænkes, men de undslipper med nød og næppe.
Den tekniske del varetages af mediefirmaet Digitales, og her er man også tilfreds.
-Børnene virker fanget og engageret, så jeg tror vi har ramt rigtigt. Vi er i hvert fald positive, fortæller Strategichef, Morten Schubert.
Hvorvidt den traditionelle historieundervisning er blevet forældet må tiden vise, men holdningen blandt testgruppen var klar.
-Det gav et godt billede af, hvilken situation soldaterne stod i, og så var det rigtigt spændende. Det er noget helt andet end at sidde i klasseværelset, fortæller Silke Christiansen, fra Stolpedalskolen.
Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.