En måde at trække vejret på

Erland Knudssøn Madsen ved skulpturen "Sind. Barn. Svæveforsøg". Foto: Knud E. Jensen

Erland Knudssøn Madsen ved skulpturen "Sind. Barn. Svæveforsøg". Foto: Knud E. Jensen

¤Erland Knudssøn Madsen, billedkunstner, Døjholtvej 8, Nors ved Thisted, fylder søndag 70 år. Han er født i Viborg, hvor han også voksede op. Men Erland Knudssøn Madsen har selv brugt ordet "genfødt" om den betydning, som det havde for ham, da han som 25-årig overtalte sin hustru, thyboen Helga Kusk, til at de skulle bosætte sig på hendes hjemegn. Parret har lige siden boet i deres husmandssted i kanten af Tved Plantage og af det, der nu er Nationalpark Thy. Et sted, hvor Erland Knudssøn Madsen har hentet inspiration til sine malerier, akvareller og tegninger - og til de skulpturer og udsmykningsopgaver, som i de seneste tre årtier har været hans primære arbejdsfelt. Inspiration er måske ikke et dækkende ord. Landskaberne i Thy har - sammen med familien - været afgørende for det arbejde, som Erland Knudssøn Madsen grundlæggende opfatter som en livsnødvendighed. - Det er ikke noget, jeg finder på. Det er overlevelse for mig, en måde at trække vejret på. Jeg kan slet ikke nå at lave alt det, jeg gerne vil. Meget af det er jeg nødt til at gemme i skuffen, fortæller han. Derfor er det heller ikke noget, der får en ende, fordi han nu har nået en alder, hvor de fleste andre omstiller sig til en pensionisttilværelse: - Man kan sige, at jeg har lavet nok. Men det gælder ikke. Det er noget, jeg lever og dør med. Så der er ikke noget valg, siger Erland Knudssøn Madsen. Han var i øvrigt allerede som 14-årig fuldstændig sikker på, at han skulle arbejde med billedkunst. Han ville være "maler", som var det, han kaldte sig - og var - i de første mange år efter debuten i 1963. Dengang var skulpturerne noget, han lavede ved siden af malerier, tegninger og akvareller. Senere blev det omvendt. Den rumlige kunst kom for alvor til at fylde noget, efter at han i 1982 lavede en "selvkørende skulptur" til Viborg Stiftsmuseum. Det skete på bestilling af forfatteren Peter Seeberg, der også var leder af museet. Siden er det blevet til utallige udsmykninger til bygninger og offentlige pladser rundt om i landet. Det maleriske fortsatte i form af bemalede træskulpturer, men i øvrigt findes der næsten ikke det materiale, som Erland Knudssøn Madsen ikke har givet sig i kast med. Senest har han arbejdet i nylon med skulpturen "Sind. Barn. Svæveforsøg", der blev udstillet på sammenslutningen Jyllands udstilling i Aarhus i 2011. Værket er en del af en serie med fællestitlen "Sind", som Erland Knudssøn Madsen har arbejdet med siden 1992. Et andet tema er instrumenter - konstruktioner i finer, der kunne være en del af et strengeinstrument, men uden strenge. Siden 1995 er det blevet til ni instrumenter, hvoraf de fem kan ses på Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring. Et kunstudvalg i netop Hjørring har i øvrigt netop besluttet, at to skulpturer af Erland Knudssøn Madsen skal finde deres blivende plads i byen. En anden - og større - glædelig nyhed, som han har modtaget op til sin 70 års dag, var fødslen af hans og Helgas andet barnebarn, der kom til verden, samme dag, som barnets far fyldte 40. Fødselsdagen fejres i øvrigt i København i selskab med familien.