Berørte rejseselskaber opfordrer til løsning i SAS-konflikt

Sunweb og Apollo, der samarbejder med SAS, opfordrer til en løsning, så danskere trygt kan rejse på ferie.

Flere rejseselskaber opfordrer nu til en løsning mellem SAS-piloterne og deres arbejdsgiver.

Et af de selskaber er Sunweb, der samarbejder med SAS om at flyve tusinder af danskere på ferie.

På grund af SAS-piloternes strejke er der dog indtil videre mere end 6000 af Sunwebs kunder, der er blevet påvirket af strejken.

Fortsætter strejken, vil endnu flere få aflyst deres afgange, varsler Mattijs ten Brink, direktør i Sunweb Group.

- Jeg kalder på begge parter for at finde en løsning hurtigst muligt, da strejken har store konsekvenser for både branchen og feriegæsterne, siger direktøren i en pressemeddelelse.

Også Apollo, der ligeledes flyver tusinder af danskere på ferie med SAS-fly, ser gerne, at der snart findes en løsning mellem parterne.

- Vi har nu sendt et brev til SAS og pilotforeningen, hvor vi på det kraftigste opfordrer parterne til at komme tilbage til forhandlingsbordet, siger Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo, til Ekstra Bladet.

Mens SAS endnu ikke er enedes med piloterne om en ny overenskomstaftale, som hele konflikten drejer sig om, så ser parterne ud til at være blevet enige om, at strandede danskere i udlandet skal hentes hjem.

Konkret lægges der op til, at piloterne bryder deres strejke for at hente de strandede turister hjem til Danmark. Piloterne ønsker dog kun at hente folk hjem og ikke flyve danskere ud på ferie.

Det svenske nyhedsbureau TT skriver, at omkring 3000 af de Apollo-turister, der er strandet i blandt andet Grækenland, vil blive fløjet hjem fredag.

- Vi er enormt taknemmelige. Der er mange, der nu skal hjem, som har været bekymrende, siger kommunikationschef Sandra Miller Kinge fra Apollo til TT.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden