Der er nu flere elbiler end plugin-hybrider på de danske veje

Med 97.121 indregistrerede køretøjer slår elbilen antallet af plugin-hybridbiler, der ligger på 97.071.

Der er nu flere elbiler end plugin-hybridbiler i Danmark, og det glæder branchen. De Danske Bilimportører forventer at se stigningen fortsætte, og derfor er der brug for flere ladestandere, lyder det. (Arkivfoto). <i>Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix</i>

Der er nu flere elbiler end plugin-hybridbiler i Danmark, og det glæder branchen. De Danske Bilimportører forventer at se stigningen fortsætte, og derfor er der brug for flere ladestandere, lyder det. (Arkivfoto). Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Antallet af elbiler har overhalet bestanden af plugin-hybridbiler.

Der er i dag 97.121 indregistrerede elbiler, mens plugin-hybridbiler udgør 97.071.

Det viser tal fra De Danske Bilimportører, som er brancheorganisation for bilfabrikkernes repræsentation i Danmark.

Mens elbiler udelukkende kører på el, er plugin-hybridbiler i stand til både at køre på el og benzin eller diesel.

Bilimportørerne kalder det en naturlig udvikling og peger på den seneste afgiftsændring. Den indebærer, at registreringsafgiften på plugin-hybridbiler stiger mere end på elbiler over de næste år.

- Det er en stor vækst i andelen af opladelige biler i bilbestanden i Danmark, hvilket skyldes en mere lempelig afgift samt et stadig større udbud af opladelige biler, lyder det fra administrerende direktør for De Danske Bilimportører Mads Rørvig.

Han ser udviklingen gå én vej herfra.

- Vi forventer, at andelen af især elbiler vil stige markant frem mod år 2035, hvor alle nye biler i EU skal være nulemissionsbiler, siger han.

Ud af lidt over 2,8 millioner personbiler i Danmark kørte lige over 1,8 millioner på benzin i august i år, mens omkring 780.000 kørte på diesel. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Dertil kommer bestanden af elbiler og plugin-hybrider, hvor førstnævnte altså har taget førertrøjen.

Hos Bilbranchen, der hører under interesseorganisationen Dansk Industri, er direktør Thomas Møller Sørensen meget imponeret.

- Bilindustrien er fortsat påvirket af mangel på komponenter, hvor der især er mangel på mikrochips. Og netop mikrochips skal der bruges en del af til at producere en elbil. Ikke mindst derfor er det bemærkelsesværdigt, lyder det i en skriftlig kommentar.

Han peger også på de nye afgifter og stigende EU-krav som en forklaring på, at elbilerne vinder frem.

Mads Rørvig mener, at stigningen i antallet af elbiler øger behovet for flere ladestandere.

Ifølge De Danske Bilimportører var der i slutningen af sommeren sidste år omkring 3700 offentlige ladepunkter i Danmark.

Et år senere var det tal steget til knap 6800.

Men alligevel er der brug for flere, hvis udviklingen skal fortsætte, siger Mads Rørvig.

- Når danskerne overvejer ny bil, er muligheden for nem og hurtig opladning en væsentlig del af beslutningen, udtaler den administrerende direktør i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.