Just Eat fyrer alle chauffører i Aalborg: Levering overgår til andet firma
Madleveringsvirksomheden Just Eat har valgt at fyre alle chauffører i Aalborg-området

Just Eat fyrede deres chauffører over en fælles mail i mandags. Maden skal fremover leveres af selskabet Doorhub. Foto: Claus Fisker / Ritzau Scanpix Scanpix Danmark
AALBORG:Når du fra d. 1. maj får lyst til fastfood, og bestiller fra Just Eat, vil det ikke længere være firmaets egne folk, der leverer maden.
De fik nemlig en fyreseddel i en fællesmail d. 30. marts. Chaufførerne har en måneds opsigelse.
- Det var jeg noget overrasket over. Vi var jo klar på at arbejde i den her krisetid, fortæller Emil Roussis.
Han har været chauffør for Just Eat i snart fire måneder og har brugt jobbet som et fuldtidsarbejde.
Ærligt talt synes jeg, det er latterligt. Det er respektløst
Emil Roussis
Først troede han, det kun var ham, der var fyret, men hurtigt fandt han frem til, de andre chauffører havde fået samme besked. Og måden, hvorpå alle chaufførerne blev fyret, vækker ikke ligefrem begejstring
- Ærligt talt synes jeg, det er latterligt. Det er respektløst, mener han.
NORDJYSKE har været i kontakt med flere af Just Eats chauffører i Aalborg, der alle kritiserer selskabets håndtering af opsigelserne. De tør dog ikke stå frem med navn, da en del af deres ansættelseskontrakt forbyder dem at tale med pressen. Hvis de gør, kan de blive fyret pr. dags dato.
Ifølge chaufførerne kom fyringerne pludseligt og uden noget varsel. Og det i en periode, hvor der på grund af coronavirus dels er travlt med at levere take away, og dels er svært at finde et nyt arbejde.
- Det var meget utrygt, at vi pludselig blev fyret, uden nogen forklaring, siger Emil Roussis.
Direktør: Strategisk beslutning
NORDJYSKE har forsøgt at få et telefon-interview med ledelsen i Just Eat, der er vendt tilbage på mail.
Her bekræfter commercial director, Mikkel Pedersen, at Just Eat fremover vil benytte sig af Doorhub i Aalborg, ligesom de har benyttet selskabet i andre byer.
- Skiftet til Doorhub i Aalborg er en strategisk beslutning, der er blevet truffet for noget tid siden - også før Corona - af mange årsager, men blandt andet for at effektivisere vores forretning, står der i et skriftligt svar fra Mikkel Pedersen.
Til spørgsmålet om, hvad han siger til kritikken af opsigelser over en fælles mail, skriver han:
- Jeg forstår dem godt. Vi lytter til den kritik, vi har modtaget, og tager det til efterretning i forhold til, hvordan vi fremadrettet håndterer sådanne sager.
Opsigelsesmail til Just Eat-chaufførerne
Kære medarbejder
Just Eat opsiger dig hermed fra din stilling som Chauffør med 1 måneds varsel, til fratrædelse den. 30. april 2020. Opsigelsen skyldes, at din stilling nedlægges, da vi som virksomhed fremover ikke kommer til at operere med egne chauffører i Aalborg. Du er fortsat ansat i opsigelsespeioden, og skal fortsætte dit arbejde som sædvanligt. Alle effekter, du har fået udleveret, skal i forbindelse med din opsigelse afleveres til nærmeste leder på din sidste arbejdsdag.
Såfremt du har mulighed for at arbejde i Aarhus, eller en af de andre byer vi opererer i, bedes du kontakte din teamleder asap, for at få afklaret om dette kunne være en mulighed. Derudover vil vi gerne hjælpe så mange som muligt videre til et andet chaufførjob, og har derfor fået mulighed for at anbefale jer til at kontakte Ali fra Doorhub, som er en af vores samarbejdspartnere, som kører for os i Aalborg. Det kræver dog, at man har eget køretøj, for at arbejde hos Doorhub.
Vi vil gerne sige stort tak for samarbejdet og håber, at vi kan hjælpe jer alle videre enten i en anden by eller gennem en af vores samarbejdspartnere.
Mvh
Ledelsen i Delivery
Ryk til Aarhus eller søg job hos Doorhub
I opsigelsesmailen, som NORDJYSKE har fået tilsendt fra en af de fyrede medarbejdere, står der, at der er mulighed for at rykke til Aarhus eller kontakte Doorhub for at søge job hos dem.
Det er dog ikke alle chaufførerne, som NORDJYSKE har talt med, der er klar på at tage til Aarhus for at beholde jobbet. Heriblandt Emil Roussis.
- Jeg har ikke egen bil. Så det er umuligt for mig, medmindre jeg tager toget frem og tilbage. Til 98 kr. i timen er det dyrere for mig at pendle end at arbejde, så jeg bliver nødt til at finde et alternativ, fortæller han.
Chaufførerne i Aalborg har indtil nu været ansat med vagtplaner og kørt rundt i Just Eats biler. Samme ansættelsesvilkår gælder ikke hos Doorhub, hvor chaufførerne skal have eget køretøj.
Hos Doorhub er chaufførerne anset som selvstændige, fortæller medstifteren af selskabet, Mohammed Mansour.
- Det er professionelt selvstændige, som vi arbejder med. Det kan være alt fra vognmænd til cykelbude, i og med vi ikke kun transporterer mad. Vi kan også transportere pakker samme dag, og der er der også selvstændige vognmænd, som har deres egne vogne og kører rundt med pakker. Så det er den model, vi har brugt hele vejen igennem, fortæller Mohammed Mansour til NORDJYSKE.
I det skriftlige svar fra Mikkel Pedersen, commercial director hos Just Eat, står der, at Just Eat gerne hjælper de opsagte chauffører med ansættelse hos Doorhub, som ifølge ham leder efter chauffører i området.
Men ingen af de Just Eat-chauffører, som NORDJYSKE har været i kontakt med, er interesserede i at levere mad for Doorhub. De er bekymrede for arbejdsvilkårene og lønningerne.
- Jeg skal have noget, der er mere et fuldtidsarbejde og med mere i løn. Jeg skal have en timeløn, forklarer Emil Roussis.
Ifølge Mohammed Mansour er der ikke grund til bekymring. Han henviser til, at selskabet i dag har over 700 chauffører i hele Danmark.
- Det er som minimum på konkurrencedygtige priser i forhold til, hvad konkurrenter tilbyder. Jeg ved, at det for nogle af de dygtigste chauffører er deres levebrød.
Så der er mulighed for at komme til at leve reelt af det?
Ja. Så skal man selvfølgelig bare lige registrere sig med et CVR-nummer, uddyber han.
Ifølge 3F har Doorhub, ligesom Just Eat, ikke nogen overenskomst.
- Det vil også være relativt dyrt at få leveret mad ud, hvis der skulle være en overenskomst, fortæller medstifteren og uddyber:
- I de vilkår, de får hos os, er der også dele, som matcher en overenskomst. Igen vil jeg henvise til vores antal af chauffører. Der ville ikke være så mange, hvis det ikke var fordi, vi havde nogle ordentlige vilkår til chaufførerne.
Tilbage i Nordjylland skal 20-årige Emil Roussis nu til at lede efter et nyt arbejde. Han har sparet op til at flytte hjemmefra inden for de kommende måneder. En plan, der kræver et nyt arbejde – hurtigt.
- Det bliver lidt stramt nu. Nu skal vi til at finde alternativt arbejde, og det kan jo godt være svært i den her tid.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.