Netflix-aktie styrtdykker med over 30 procent efter kundetab

Netflix kan fremover forvente færre betalende kunde fremfor flere, og det får aktionærer til at flygte.

Netflix-aktionærer har onsdag enten solgt i tide eller tabt omkring 30 procent af værdien af deres aktier. (Arkivfoto). <i>Dado Ruvic/Reuters</i>

Netflix-aktionærer har onsdag enten solgt i tide eller tabt omkring 30 procent af værdien af deres aktier. (Arkivfoto). Dado Ruvic/Reuters

Streamingtjenesten Netflix' aktier styrtdykkede med omkring 30 procent, da de amerikanske markeder åbnede onsdag.

Dermed blev Netflix' markedsværdi beskåret med omkring 46 milliarder dollar ifølge erhvervsmediet Bloomberg. Det svarer til omkring 315 milliarder danske kroner.

Efter handlens start er faldet bare fortsat. Efter omkring en time har aktien tabt omkring 37 procent.

Netflix gav tirsdag aften dansk tid analytikere en overraskelse, da de i årets tre første måneder stik imod forventningen ikke fortsatte med at få flere brugere. Derimod havde Netflix tabt omkring 200.000 brugere.

Det var forventet, at Netflix havde fået 2,5 millioner abonnenter mere. Samtidig tog Netflix yderligere luften ud af eventuelle forhåbninger om, at der var tale om en enkeltstående begivenhed.

Netflix forventer, at årets andet kvartal vil byde på et fald i antallet af betalende kunder på to millioner.

Noget tyder dog på, at det ikke kun er Netflix' aktionærer, der er blevet bekymret af de overraskende tal.

Det danske erhvervsmedie Marketwire noterer sig, at også andre selskaber i samme boldgade er åbnet med et fald i værdi.

Værdien af en aktie i Roku, der laver elektronik til at streame lyd og video fra internettet, falder også fra onsdagens start. Her er dog tale om et fald på omkring syv procent.

Også Walt Disney, der ud over et filmstudie og meget andet også har en række streamingtjenester, står til et fald i omegnen af fire procent.

Flere analytikere peger blandt andet over for Bloomberg på, at frygten er, at Netflix bliver blandt de første til at mærke, hvis forbrugere holder igen med pengene som følge af inflation eller frygten herfor.

Onsdagens fald fortsætter et i forvejen skidt 2022 for Netflix. Siden nytår har Netflix tabt over halvdelen af sin værdi.

Nedgangen har fået Netflix til at genoverveje nogle af sine tidligere dogmer. Eksempelvis er en billigere type abonnement med reklamer ifølge Bloomberg på vej de næste par år.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden