Økonom: Fyringsrunde hos Meta er en naturlig konsekvens

Færre annoncekroner kan være medvirkende årsag til fyringsrunde, vurderer investeringsøkonom Per Hansen.

Meta, som er selskabet bag de sociale medier Facebook og Instagram, skal for første gang ud i en større fyringsrunde. Det overrasker ikke økonom. (Arkivfoto). <i>Dado Ruvic/Reuters</i>

Meta, som er selskabet bag de sociale medier Facebook og Instagram, skal for første gang ud i en større fyringsrunde. Det overrasker ikke økonom. (Arkivfoto). Dado Ruvic/Reuters

Meta, som er selskabet bag Facebook, skal fyre 11.000 af sine ansatte. Det er første gang i selskabets 18-årige historie, at der kommer en større fyringsrunde.

Men at den netop kommer nu, overrasker ikke Per Hansen, som er investeringsøkonom hos Nordnet.

- Der er færre annoncekroner, færre penge at deles om, og det er helt naturligt, når man kigger på aktiekursudviklingen i Meta, at Meta nu begynder at reducere deres omkostninger, siger han.

De 11.000 svarer til 13 procent af selskabets ansatte.

Ifølge Per Hansen er der nogle problemer, som er specifikke for Meta, imens andre ting er et problem i tech-branchen generelt.

Han mener, at fyringsrunden er en naturlig reaktion på Metas seneste regnskaber og aktiekursudviklingen, som ifølge Per Hansen er faldet med 70 til 75 procent over de seneste fem kvartaler.

- Meta er både i en fase, hvor deres produkter bliver efterspurgt mindre, og hvor de samtidig skal investere for at komme ind i metaverset, siger han.

Så firmaet er i en situation, hvor de tjener mindre, men de samtidig har større omkostninger, pointerer han.

Metas seneste kvartalsregnskab viste, at Meta havde halveret sit nettoresultat i tredje kvartal i år i forhold til samme periode sidste år.

- Meta er ramt lidt mere end den øvrige del af industrien, for så vidt angår annonceindtægterne, siger Per Hansen.

Han vurderer, at grunden til, at Meta er ramt lidt mere end lignende selskaber, kan skyldes, at annonceindtægterne går et andet sted hen.

Per Hansen mener, at nogle selskaber måske flytter deres annoncer hen til sociale medier, hvor de har en oplevelse af, at de kan komme tættere på brugerne for færre penge.

Men selv om der er nogle problemer, som er specifikke for Meta, er tech-branchen også generelt i forandring.

Siden det sociale medie Twitter blev købt af Elon Musk, har han også forsøgt at skære i omkostningerne og sikre flere indtægter.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.