SAS vil skæve til Mærsk-overenskomst for at løse pilotkonflikt

Begge parter i pilotkonflikt siger, at de er klar til at forhandle. Alligevel er der dødvande i forhandlinger.

Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS Danmark, siger, at SAS aldrig har forladt forhandlingsbordet med piloterne. Omvendt siger Dansk Metal, der repræsenterer piloterne, at de er klar til at forhandle, hvis de inviteres til bordet. <i>Oscar Scott Carl/Ritzau Scanpix</i>

Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS Danmark, siger, at SAS aldrig har forladt forhandlingsbordet med piloterne. Omvendt siger Dansk Metal, der repræsenterer piloterne, at de er klar til at forhandle, hvis de inviteres til bordet. Oscar Scott Carl/Ritzau Scanpix

Fem dage inde i en pilotstrejke håber SAS stadig at kunne indgå en aftale med piloterne og fagforeningen Dansk Metal.

Det siger Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS Danmark, til Ritzau. Han ser gerne, at en kommende aftale bliver "konkurrencedygtig" og på "linje med andre skandinaviske overenskomster".

Ifølge koncerndirektøren ligger sådan en løsning "lige for næsen" af modparten i form af en overenskomst i tråd med den, som Dansk Metal for nylig indgik med Mærsks nye luftfragtselskab Maersk Air Cargo.

- Grundlæggende er den overenskomst fleksibel. Den giver højere produktivitet og lønninger og pension, der er i linje med markedet.

- Når Dansk Metal indgår en overenskomst med Mærsk Air Cargo, så kan vi ikke forstå, at vi ikke skal have adgang til samme vilkår, siger Simon Pauck Hansen.

Disse to overenskomster kan dog ikke sammenlignes, siger Dansk Metals forhandlingschef, Keld Bækkelund.

For mens Maersk Air Cargo transporterer pakker til og fra Billund, flyver SAS-piloter med passagerer mellem forskellige lufthavne og destinationer hver eneste dag, påpeger forhandlingschefen.

- Det kan slet ikke sammenlignes, og der er helt andre forudsætninger, siger han.

Både Dansk Metal og SAS i Danmark hævder, at de er klar til at gå til forhandlingsbordet. Dansk Metal siger, at de venter på en invitation fra SAS, mens SAS hævder, at flyselskabet aldrig har forladt bordet.

- Vi venter på, at piloterne er villige til at træde ind i forhandlingslokalet igen, siger SAS' danske koncerndirektør.

Spørgsmål: Begge parter siger, at I er klar til at forhandle. Kan du forstå, hvis det er frustrerende for passagerne at høre på?

- Absolut. Vi er også utrolig kede af de effekter den her strejke har. Det er en kompleks forhandling, og vi håber at kunne løse den hurtigst muligt.

Han siger videre, at piloternes strejke er at lege med virksomhedens overlevelse og arbejdspladser.

SAS har samtidig ikke sat nogen tidsfrist på, for hvor længe konflikten kan blive ved med at stå på med de økonomiske omkostninger, den har.

Strejken betyder, at omkring 30.000 passagerer påvirkes i døgnet. Omkring halvdelen af SAS' afgange aflyses.

På SAS' hjemmeside har selskabet fredag aften markeret aflysninger og potentielle aflysninger frem til og med onsdag i næste.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.