Stærk ølsalg dækker ikke Carlsbergs-nedskrivninger i Rusland

Carlsbergs exit fra Rusland efterlader et milliardhul i bryggeriets regnskab trods stærkt salg.

Carlsbergs exit fra Rusland slår stadig et milliardhul i bryggeriets regnskab, men nedenunder milliard-nedskrivningen kan man også se et voksende øl-salg. Derfor erklærer topchef Cees 't Hart sig tilfreds med første halvdel af 2022. (Arkivfoto). <i>Andrew Kelly/Reuters</i>

Carlsbergs exit fra Rusland slår stadig et milliardhul i bryggeriets regnskab, men nedenunder milliard-nedskrivningen kan man også se et voksende øl-salg. Derfor erklærer topchef Cees 't Hart sig tilfreds med første halvdel af 2022. (Arkivfoto). Andrew Kelly/Reuters

Selv om Carlsbergs ølsalg i første halvdel af 2022 er steget stærkt, har det ikke været nok til at redde bundlinjen fra et milliardminus som følge af ølgigantens exit fra Rusland.

Salget af øl strøg i vejret og anført af mærkerne Tuborg og Carlsberg er omsætningen vokset til 35,4 milliarder kroner i første halvdel af året fra 28,7 milliarder samme periode sidste år.

Derfor har Carlsberg et overskud på de dele af forretningen, som fortsætter, på næsten fire milliarder kroner efter skat.

Men der er også dele af forretningen, som ikke længere skal være en del af Carlsberg. I marts besluttede Carlsbergs, at den ville frasælge sin russiske forretning som følge af Ruslands invasion af Ukraine.

Det har medført en milliardnedskrivning, da Carlsberg ikke regner med at kunne sælge forretningen til den værdi, den tidligere er vurderet til.

Derfor bliver bundlinjen for første halvdel af 2022 et minus på 4,7 milliarder kroner.

Trods milliardhullet i regnskabet, efter farvellet fra Rusland, har det stærke ølsalg fået Carlsberg til i august at opjustere sine forventningerne til resultatet for i år. Det fastholder bryggeriet.

I sine kommentarer til regnskabet kalder Carlsbergs topchef, Cees 't Hart, det første halvår af 2022 for meget tilfredsstillende.

Han peger blandt andet på, at Carlsberg har øget sit salg i flere dele af verden med vækst på over ti procent i både Vesteuropa og Asien. Også på tværs af Carlsbergs mærker er salget steget.

Mens salget af Tuborg og Carlsberg er steget mest, er der også solgt mere Sommersby og Grimbergen. Ser man bort fra udviklingen i Ukraine, er der også solgt flere 1664 Blanc.

- Vi er meget tilfredse med de stærke resultater for det første halve år set i lyset af de omfattende udfordringer fra krigen i Ukraine, stigende råstof- og energipriser og corona-pandemien, siger Cees 't Hart i forbindelse med regnskabet.

- Trods udfordringerne er Carlsbergs halvårsresultat langt foran niveauet før pandemien.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.