Stor efterspørgsel i USA løfter salget af Cola og Pepsi
Både Coca-Cola og Pepsico har i 2021 løftet omsætningen. Hjemmemarkedet i USA giver et stort bidrag.

Salget i USA har været stigende for både Coca-Cola og Pepsico. (Arkivfoto) Ebrahim Noroozi/Ritzau Scanpix
Salgsmæssigt har 2021 været et godt år for både Coca-Cola og Pepsico.
Begge de amerikanske producenter af sodavand har haft en større omsætning i 2021, end de havde i 2020.
Det viser selskabernes årsregnskaber, der er offentliggjort torsdag.
For Coca-Cola er omsætningen i 2021 endt på 252 milliarder kroner. Det er en vækst på 17 procent sammenlignet med året før.
En af årsagerne til væksten er en fremgang på Coca-Colas hjemmemarked, USA, hvor omsætningen er vokset med 15 procent til 86 milliarder kroner.
USA er med afstand stadig det største marked for Coca-Cola målt på salget.
Hos Pepsico, der udover at stå bag Pepsi og andre sodavand også sælger en række forskellige fødevarer, er omsætningen i 2021 vokset med 13 procent til 518 milliarder kroner.
Også Pepsico har USA som sit største marked. Her har selskabet i 2021 alene solgt for 165 milliarder kroner. Det er 12 procent mere end året før.
Både Pepsico og Coca-Cola regner i 2022 med at kunne løfte det samlede salg yderligere end i 2021.
Mens Coca-Cola står bag en lang række af forskellige drikkevarer, herunder ikke mindst sodavanden af samme navn, så ejer Pepsico meget andet end bare drikkevarer.
Pepsico ejer eksempelvis chipsbrands som Lays, Doritos og Cheetos samt morgenmadsbrandet Quaker.
/ritzau/
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.