Danmark

Fire madråd til at bremse åreforkalkning

Åreforkalkning er en afgørende årsag til blodpropper og slagtilfælde, men du kan selv gøre meget for at forhindre plak i årene

Arkivfoto

Arkivfoto

DANMARK:Åreforkalkning skyldes aflejring af kalk, kolesterol og andre fedtstoffer, som betyder at blodårene forskellige steder i kroppen bliver forsnævrede.

I sidste ende - afhængig af hvor hurtigt og alvorligt åreforkalkningen udvikler sig - øges risikoen for at blodet blokeres og dermed medfører hjerteanfald og slagtilfælde.

Generelt anbefaler forskerne at spise sundt, undgå overvægt og at dyrke motion, men der er også mere specifikke råd til at bremse udviklingen af åreforsnævringer.

Her er fire råd, som kan bremse åreforkalkning:

1. Granatæbler og dadler

Både granatæbler og dadler er sunde for hjertet, men tilsammen er de endnu sundere for dit helbred.

Flere forskellige faktorer er medvirkende til at medføre åreforkalkning, bl.a. oxidering (harskning) af kolesterol, der fører til ophobning af fedt i arteriernes indre foring.

I forsøg med åreforkalkede mus, fandt forskere fra Technion -Israel Institute of Technology, at den tredobbelte kombination af granatæble juice, dadelfrugter og dadelkerner reducerede oxidativt stress af arterievæggen med 33 procent og nedsatte kolesterolindhold i arteriernes celler med 28 procent.

Forskerne anbefaler derfor både raske og folk med høj risiko for hjertekar-sygdomme, at indtage en kombination af et halvt glas granatæblejuice (100 ml) sammen med 3 dadler dagligt.

2. Æbler

En undersøgelse fra Ohio State University, hvor en gruppe raske, midaldrende voksne blev sat til at spise et æble dagligt i fire uger medførte en markant lavere risiko for årefokalkning.

Forskerne konstaterede, at æbler sænkede blodets indhold af oxideret LDL - low-density lipoprotein, kaldet den ”dårlige” kolesterol. Når LDL-kolesterol interagerer med frie radikaler for at blive oxideret (iltet), øger kolesterolet risikoen for inflammation og kan forårsage vævsbeskadigelse.

11 madråd, der kan forhindre et slagtilfælde

- Når LDL bliver iltet, tager det en form, som forårsager åreforkalkning - hærdning af årerne, siger Robert DiSilvestro, der er professor i human ernæring ved Ohio State University.

3. Kaffe

Adskillige undersøgelser har vist, at kaffe kan reducere risikoen for tilstoppede arterier og hjerteanfald.

Det gælder også en ny undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Heart, hvor forskere har undersøgt blodet fra over 25.000 deltagere i Sydkorea for at tjekke deres åreforkalkning og sammenligne det med deres kaffeforbrug.

9 overraskende grunde til forhøjet blodtryk

Forskerne målte kalcium-indholdet i deltagernes kranspulsårer, der giver et godt billede af risikoen for koronar hjertesygdom.

Tallene viser at de deltagere, der drak under en kop og mere end fem kopper kaffe havde det højeste kalcium-niveau i kranspulsårerne, mens de deltagere, der drak 3-5 kopper havde det laveste niveau.

4. Rejer

Harvard-forskere anbefaler rejer som del af en hjerte-sund diæt efter at deres undersøgelser har vist, at et dagligt indtag af 590 mg kolesterol fra rejer medførte en forhøjelse af det dårlige LDL-kolesterol på 7,1 procent, men også at det gode HDL-kolesterol blev forøget med hele 12 procent.

Der skyldes formentlig at 100 gram rejer indeholder omkring 75 procent af vort daglige behov for B12-vitamin, der interagerer med omega-3 fedtsyrer og dermed forbedrer balancen mellem LDL og HDL-kolesterol. Indholdet af omega-3 fedtsyrer i 100 gram rejer svarer til cirka 40 procent af det daglige behov for at sikre et sundt hjertekar-system, der forebygger åreforkalkning, forhøjet blodtryk, hjerteanfald og blodpropper.

Rejer har desuden et usædvanlig højt indhold af astaxanthin, der er et både antioxidant og anti-inflammatorisk carotenoid, som ved indfangning af frie radikaler reducerer de oxidative skader på LDL-kolesterol og dermed forhindrer åreforkalkning.

11 madråd til at sænke dit kolesterolta

Men hvis du lider af forhøjet kolesterol skal du måske ikke spise dig mæt i rejemadder, men tale med en læge om risikoen for dit helbred.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.